Tänään on tiistai 23.4.2019 klo . Onnea Yrjö, Jyrki, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Lähetä kortti

ke 24.4.2019 klo 17.00
Tulossa olevien liveryhmien ajat eivät ole vielä tiedossa. Seuraa ilmoittelua!

www.tukinet.net > Info > Tiedotteet > Tukinetissä alkaa 25.3. uusi keskusteluryhmä masentuneille isille!

Tukinetissä alkaa 25.3. uusi keskusteluryhmä masentuneille isille!

Julkaistu: 20.03.2019

- Isille keskusteluapua ja tietoa nyt myös verkossa

Miessakit ry:n Masi-hanke laajenee kevään 2019 aikana verkkoon. Isien keskustelupalsta mahdollistaa miesten keskinäisen ajatusten vaihdon, sisältää isien omia kirjoituksia, työntekijöiden kommentteja sekä hyödyllistä tietoa isyydestä ja masennusoireista.

Masin verkkokurssi sisältää teksti- ja videomuodossa hyödyllistä tietoa isyydestä, masennusoireista ja puheeksi ottamisesta sekä itsenäisiä pohdintatehtäviä. Isien keskustelupalsta löytyy verkkokriisikeskus Tukinetistä (tukinet.net) ja verkkokurssi Hyväkysymys.fi verkkopalvelusta.

Palveluita voi käyttää maksutta anonyymisti paikasta ja kellonajasta riippumatta. Palvelu käynnistyy maaliskuussa 2019.

Masi tarjoaa apua isille masennusoireisiin tai niiden kohtaamiseen perheessä valtakunnallisesti. Tukimuotoja ovat yksilö- ja ryhmätapaamiset sekä sähköiset palvelut. Tapaamiset ja ryhmät sijoittuvat Tampereelle, Lahteen ja Helsinkiin. Toiminta on luottamuksellista ja maksutonta. Masi on käynnistynyt 2018 ja kestää vuoden 2020 loppuun.

Masennus-sanalla viitataan tunnetilaan tai mielenterveyden häiriöön. Lievistä masennustiloista kärsii n. 10-15 % väestöstä (Duodecim). Masennuksen keskeisiä oireita ovat surullinen, ärtyinen tai tyhjä mieliala sekä alentunut kyky tuntea mielenkiintoa tai mielihyvää. Miesten tapa reagoida masennusoireisiin voi näkyä eristäytymisenä, vetäytymisenä, lyhytpinnaisuutena, aggressiivisuutena tai riskikäyttäytymisenä. Näitä piirteitä ei yleisesti liitetä masennusoireisiin ja siksi miesten kohdalla masennus voi jäädä tunnistamatta.

Yksilöllinen toimintakyky voi säilyä pitkään hyvällä tasolla, vaikka ihmisen kokemus omasta hy-vinvoinnista olisi ristiriidassa arjen vaatimusten kanssa. Ristiriidan pitkittyessä vaikutukset elä-mänlaatuun ja ihmissuhteisiin korostuvat. Isyyteen liitetyt erilaiset rooliodotukset sekä työn ja perheen yhteensovittaminen aiheuttavat stressiä monelle. Isätyössä on aina läsnä vähintään kolme sukupolvea kahdesta eri suvusta.

MASI on suunnattu niille isille, jotka kokevat toimintakykynsä ja jaksamisensa olevan kovilla. Työskentelyn tavoitteena on asiakkaana olevan isän hyvinvoinnin lisääntyminen, ja näin muun perheen hyvinvointiin vaikuttaminen.

Miessakit ry on vuodesta 1995 pitänyt huolta miesten elämää tukevien yksilöllisten, yhteisöllis-ten ja yhteiskunnallisten rakenteiden vahvistamisesta parantaakseen miesten kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Lisätietoa:

Henri Hyttinen, Tampere