Suoraan sisältöön
Tänään on sunnuntai 20.1.2019 klo . Onnea Sebastian | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 21.1.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 21.1.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Tulossa:
ma 21.1.2019 klo 18.00
Teema: Harvinaissairaiden nuorten oma chat.
Norio-chat
Norio-chat harvinaissairaille nuorille.
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Rahat riittämään

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Rahat riittämään, viestejä 189 kpl, sivu 9 / 38
Lukossa 21.01.2017 klo 15.11
Lainaus:
satoshi kirjoitti 20.1.2017 13:35

Lukossa, hieno päätös! Koskaan ei ole liian aikaista eikä myöhäistä ryhtyä hoitamaan omaa talouttaan. Mitä aiot tehdä? Millasia muutoksia voit tehdä? kuinka saat itsesi pysymään niissä? Millaiseen tulo- tai varakkuustavoitteeseen tähtäät? Miten ja kuinka tiheästi seuraat edistystä? Entä välitavoitteet?

Millä tavalla elämäsi muuttuu kun saavutat tavoitteesi?

Kiitos satoshi kiinnostuneesta ja kannustavasta viestistäsi! Tulipa sinulta kysymyksiä :)! En vielä osaa noihin kovin perusteellisesti vastata. Minulla on kutenkin ollut kaikenlaista pientä ja isoa ongelmaa ihan turhanpäiten talousasioissa.

Arjessa ongelmina on ollut mm. leväperäinen laskujen maksu. Saan välillä maksumuistutuksia ja jopa perintäkirjeitä, kun sekoilen laskujen maksuissa. Niistä menee aina pieniä summia muistutus-, korko- ja perintämaksuina. Ihan turhia menoja! Samoin minulle tulee osa laskuista sähköisinä ja osa paperisina. Täytyisi laittaa koko laskutouhu ruotuun. Viime vuonna maksoin yhden ison laskun kahdesti samana päivänä ja jouduin sitä sitten selvittelemään. En ole himoshoppailija, mutta ostelen välillä kaikenlaista turhaa. Siitä täytyisi päästä eroon. Kotonani on myös ollut sekaista ja olen joskus ostanut sellaista tavaraa, mitä minulla on jo ollutkin, koska en esimerkiksi löytänyt tavaraa tai tiennyt sellaista omistavani. Nyt yritän vähentää tavaraani reilusti ja saada kaapit ja varaston toimiviksi.

Yksi juttu on myös sellainen, että pystyisin säästämään bussi- ja junalipuissa, jos suunnittelisin aikataulujani vähän tarkemmin ja ostaisin halpoja nettilippuja. Olen aika usein maksanut lipustani 10e, vaikka nettilipun samaan bussiin samalle matkalle saisi 3-6 eurolla.

Sellaisen pikkujutun myös huomasin, että kun rupesin laihdutuskuurille ja vähensin herkkuja ruokavaliostani, niin rahaa säästyi selvästi. Kyllähän sitä ihmisellä täytyy olla lupa herkkuihinkin, mutta herkuttelukin voi mennä överiksi. Minulla oli myös ennen turhan suuri ruokahävikki, jota olen saanut pienennettyä. Edelleen ruokahävikissä olisi ainakin vähän parantamisen varaa.

Aiemmin minulla oli ovessani "Ei mainoksia"-tarra. Poistin sen sittemmin ja aloin seurata tarjouksia. Olen tehnyt tarjouksista todella hyviä ostoksia tarvitsemistani tuotteista eli on niistä tarjouslehdistä myös hyötyä. En koe, että niistä tulisi minulle erityisemmin ostohimoja. Saatan kuitenkin jossain vaiheessa laittaa mainoskiellon uudestaan oveeni, sillä jatkuva jätepaperin kanssa plärääminen on aika raivostuttavaa.

Minulla on myös jonkin verran perittyä omaisuutta ja sijoituksia. Niistä pitäisi pitää nykyistä parempaa huolta... Minulla on paljon tietoakin, mutta en ole saanut tartuttua asioihin. Minun täytyy ihan suomeksi sanottuna ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa asioita toteutumaan.

Tavoitteista, välitavoitteista tai tulevaisuudesta en nyt osaa tarkemmin sanoa, mutta lupaan niitäkin miettiä.

satoshi 21.01.2017 klo 19.18
Lukossa, eipä mitään. Musta on vaan hienoa kun joku tekee päätöksen olosuhteista ja tilanteista huolimatta jo ennenkuin ehtii hautautua ongelmansa alle. Itsehän en sitä aikoinaan tajunnut. Tietenkään. :P

Ongelmista ei kannata tehdä isompaa kuin mitä ne on. Yhden päivän kuukaudesta voi pyhittää laskujen maksuun. Tai vaikka joka toinen viikonloppu. Olen huomannut, että ensimmäisenä päivänä kannattaa taklata mahdollisimman monta jotta voi olla loppukuun sitten ilman sitä huolta. Paperilaskuihin kirjoitan aina maksun yhteydessä "OK", jotta tiedän sen menneen maksuun, vaikka se jäisikin jonnekin pyörimään.

Tottakai kaikessa säästämisessä kannattaa myös muistaa oma terveytensä. Olen huomannut, että itsensä kannattaa laittaa myös budjettiin. Eli joka kuukausi joku osa PITÄÄ kohdistaa myös itseesi. Oli se sitten vaikka kahvikupillinen lemppariravintolassa tai lempiartistin levy. Tai säästö etelänmatkaa varten. Joku semmonen asia, joka saa SINULLE hyvän mielen. Sinä oot ne rahat ansainnut, sinun pitää myös muistaa palkita itseäsi työstäsi.

Sijoittaminen onkin tärkeä asia opeteltavaksi. Muutama satanen on minullakin jo salkussa, mutta kassavirta on vielä vaatimatonta. Ultimate tavoite on saada sijoitustulot kattamaan elintärkeät kulut viiden vuoden kuluttua. Kevääseen mennessä aion tuplata nykyiset tulot.

Axuli83 21.01.2017 klo 21.22

Oon kasvanu vähätuloisessa perheessä ja rahan arvo on tullut todella selväksi. Jos halusi jotain niin oli mentä töihin, muuten oltiin ilman.
Kaikki meni mulla hyvin niin kauan kun sairastuin vakavasti ja tulot pieneni yllättävän paljon. Kysympä: Kuka osaa varautua siihen ettei pysty työskentelemään enää koskaan??

Siinä vaiheessa kun oli vielä töissä ja jonkun verran rahaa niin ostin osa-maksulla esim.isompia PAKOLLISIA ostoksia(kodin elektroniikka yms.)ja sitten kun kaikki lähti alta niin maksettavaa oli joka paikasta. Kukaan ei osaa varautua tuollaiseen. Hoitajan palkasta ei kauheasti edes pystyny säästämään. Mutta elin tulojeni mukaan. Olin tarkka että pystyin maksamaan kaikki ja niin hän se onnistuikin kun olin töissä!
Moderaattori on muokannut tätä viestiä 21.01.2017 21.57

ruusak 10.02.2017 klo 12.43
Axuli,

Näinhän se menee. Itsekin yritän jatkuvasti säästää, mutta pienistä rahavirroista ei kerry suuria seteleitä. Osaan kuvitella, että sinulla on todella vaikeaa. Koita kuitenkin olla syyllistämättä itseäsi. Toivottavasti tilanteesi paranee.

satoshi 12.02.2017 klo 11.07
ruusak,
Oliko sulla lapsena säästöpossua? Miten se täyttyi? Aivan liian hitaasti. Mutta täyttyi kuitenkin. Sitten se tyhjennettiin ja ostettiin jotain kivaa, kun oli ensin tarpeeksi täytetty. Eipä tullut mieleen ostaa jotain sellaista, jolla voisi hidastaa possun tyhjenemistä tai täyttäisi possua nopeammin. Vaikka perunoita pihalle istutettavaksi. Ei maksa pussi paljoa ja siellä ne maassa lisääntyvät. Jää vähemmän kaupasta ostettavaa. Joku voisi jopa ostaa liikasatoa.

Axuli, eikö pienituloisen olisi nimenomaan tärkeää saada rahansa lisääntymään jotta tilanne joskus paranisi?

Oman ajan vaihtaminen rahaan on vain yksi tapa ansaita sitä. Sen tavan tietävät kaikki. Mutta se ei ole ainoa tapa ansaita rahaa.

On olemassa toinenkin tapa. Se on tapa, jota työnantajasi omistajat käyttävät. He käyttävät toisten ihmisten aikaa, osaamista ja rahaa ansaitakseen itse rahaa. Siitä sijoittamisessa on kyse. Niin toimii myös S-etukortti. Olet ostanut osuuden liiketoiminnasta, jolloin saat liiketoiminnalla tehdystä rahasta osuutesi bonuksina, osuusmaksun korkoina, maksutapaetuina ja ylijäämän palautuksina.

Pienituloisen kannattaa hyödyntää ja ymmärtää molempia tapoja, jotta niitä pieniä puroja voisi löytää useampia.

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa