Suoraan sisältöön
Tänään on sunnuntai 20.1.2019 klo . Onnea Sebastian | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 21.1.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 21.1.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Tulossa:
ma 21.1.2019 klo 18.00
Teema: Harvinaissairaiden nuorten oma chat.
Norio-chat
Norio-chat harvinaissairaille nuorille.
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Rahat riittämään

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Rahat riittämään, viestejä 189 kpl, sivu 7 / 38
satoshi 26.12.2016 klo 12.36
Mailis,luonnollisesti. Kulujen karsiminen ei ole tietenkään aina mahdollista tai tarpeellistakaan. Ennen säästämään ryhtymistä on tärkeetä olla perillä taloudestaan ja raharei'istä, jotta säästämisen tietää ylipäätään kohdistaa merkittävästi auttaviin asioihin, eikä ns. säästönäpertelyyn (ylenpalttinen energian käyttö mitättömän summan takia). Seuranta ja suunnitelma ensin kuntoon. :)

Ravintolaillallisenkin voi korvata vaikka sillä, että kutsuu pari kaveria kotiinsa kokkailemaan. Kun jokainen osallistuu ruokaostoksiin ja laittamisiin niin illanistujaiset voi tulla ravintolailtaa halvemmaksi ja hauskemmaksikin :)

Mailis 06.01.2017 klo 11.54
Minä mietin mitä tehdä kun ei ole työtä ja on velkaa. Yleensä kai neuvotaan vaihtamaan halvempaan asuntoon. Läheiset ei varsinaisesti siihen kannusta.
Mutta olen aikaihminen. Saan tehdä omat päätökseni.
Täytyy antaa asialle aikaa. Olen vain kärsimätön.
Ehkä asiat kirkastuu vähitellen. Tulevaisuus selkenee.
Onko muita samassa tilanteessa?

Onko ammattilaisella neuvoja?

satoshi 07.01.2017 klo 10.21
Mailis, olin itse samassa tilanteessa itsekin kaksi vuotta koulusta valmistumiseni jälkeen. En ole alan ammattilainen, mutta suosittelen silti vastaamaan näihin kysymyksiin jo valmiiksi, jotta tilanteesi on selkeämpi sekä sulle että auttajallesi. Taannoin telkkarissa tuli sarja "kukkaron herraksi", jossa velkaneuvojan kanssa viimeistään tehtiin budjetti, joka vastaa moniin näistä kysymyksistä. Pätkiä ohjelmasta löytyy juutubesta.

Ihan ensimmäiseksi selvittäisin nykytilanteesi numeroina. Ei arvauksia eikä mielipiteitä, vaan ruutupaperi tai tietokone. Onko kassavirtasi positiivinen vai negatiivinen? Kirjaa kaikki menot ja tulot lajeittain, esim. asuminen, ruoka, liikkuminen, palkka, tuet, osingot ym. Tulot - menot = kassavirta. Tee vaikka kerran kuussa tilannekatsaus, jolloin numerot laitetaan kirjanpitoon. Säilytä kaikki laskut, palkkakuitit ym. velkaneuvontaa varten.

Seuraavaksi, mikä on velan tilanne. Paljonko velkaa on, onko niitä useampia, mikä on niiden korot ja lyhennykset? Entä vapautumispäivämäärät nykyisellä tahdilla?

Lopuksi ottaisin selvää varallisuudestasi. Onko säästöjä, sijoituksia, myyntikelpoista tavaraa?
Voisitko nopeuttaa velan maksutahtia? Mitä se vaatisi? Voisitko säästää jostain menoerästä? Voisitko tehdä joitain asioita halvemmalla?

Voisitko hankkia jostain lisätuloja? Mille asioille voit tehdä jotain, vaikka pienenkin korjauksen?

ruusak 10.01.2017 klo 14.27
Lainaus:
Mailis kirjoitti 6.1.2017 11:54

Minä mietin mitä tehdä kun ei ole työtä ja on velkaa. Yleensä kai neuvotaan vaihtamaan halvempaan asuntoon. Läheiset ei varsinaisesti siihen kannusta.
Mutta olen aikaihminen. Saan tehdä omat päätökseni.
Täytyy antaa asialle aikaa. Olen vain kärsimätön.
Ehkä asiat kirkastuu vähitellen. Tulevaisuus selkenee.
Onko muita samassa tilanteessa?

Onko ammattilaisella neuvoja?

Mailis, ymmärsinkö oikein, että olisit itse halukas vaihtamaan halvempaan asuntoon? Miksi läheisesi eivät kannusta siihen? Halvempaan asuntoon vaihtaminen kuulostaa todella järkevältä. Sinun asumisesi on sinun itsesi asia!

Mailis 10.01.2017 klo 16.17
Ruusak,

Läheiset meinaa että mun asunto on niin kiva että ei kannata vaihtaa. Onhan tää mustakin kiva.

Läheiset meinaa että asiat vielä järjestyy. Onhan se mahdollista.

Ei ole kauhea hätä ja hoppu. Olen vain vähän kärsimätön.

Kiitos kun kirjoititte. :)

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa