Suoraan sisältöön
Tänään on sunnuntai 20.1.2019 klo . Onnea Sebastian | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 21.1.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 21.1.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Tulossa:
ma 21.1.2019 klo 18.00
Teema: Harvinaissairaiden nuorten oma chat.
Norio-chat
Norio-chat harvinaissairaille nuorille.
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Rahat riittämään

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Rahat riittämään, viestejä 189 kpl, sivu 6 / 38
Mailis 20.12.2016 klo 12.36
Moi,

Joskus huomaa, että kyllä se posti niitä laskuja vaan tuppaa tunkemaan postilaatikosta. Harmi kyllä, vaikka ei ihmeitä ostelisi.

Puhutaan että olisi hyvä olla yhden, kahden tai kolmen kuukauden palkka säästössä, jos tulee paha päivä. Mikä teistä olisi sopiva summa rahaa säästössä? Minusta ehkä kahden tai kolmen kuukauden palkka. Jos siihen ikinä pääsisi.

Jokatapauksessa on hyvä että puhutaan rahasta. Tää on siihen hyvä foorumi.

satoshi 20.12.2016 klo 20.34
Hienosti olette huomauttaneet siitä, että raha-asioihinkin pystyy myös itse vaikuttamaan. Todellakin. Asenteesta kiinni ja taloushallintakin on opeteltavissa oleva asia. Taulukkolaskin on loppujen lopuksi aika helppo työkalu siihen, kunhan siitä ei tee alkuun liian raskasta itselle.

Yllättävää on myös se, miten vähillä rahoilla loppujen lopuksi pystyy elämään, kun rakentaa taloutensa säännöllisyyden ja suunnitelmallisuuden varaan. Laskuja voi esimerkiksi sopia tulemaan aina kuukauden tietylle päivälle jolloin taas on helpompaa arvioida ja varautua. Ja se säästörahasto.

Sopiva säästörahasto riippuu ihan siitä minkälaiseen katastrofiin on varautumassa. On ihan eri asia varautua pesukoneen hajoamiseen kuin vaikkapa pitkäaikaiseen työttömyyteen. Tai vaikkapa putkiremonttiin. Minä ajattelen tuon hätävaran niin päin, että minulla kuluu tällä hetkellä 690e kaikkine kuluineen, joten jos kaikki tulot katkeaisivat, olisi 3kk tarve noin 2070e. Luonnollisesti tuo vajaa 700 on otettu suoraan normaalin elämän kuluseurannasta, joten tiukan paikan tullen selvitään vähemmälläkin.

Mailis 21.12.2016 klo 14.47
Kiintoisa kommentti, satoshi.

Huomasin taas että kirjasto on tärkeä "ilmainen" palvelu. Voi lukea lehtiä rauhassa ja näky olevan vanhoja lehtiäkin myytävänä edullisesti.

En pysty satoshi ihan noin alas saamaan kulutusta kuin sinä. Mutta ehkä voisin suunnitella saman kaltaista summaa säästöön. Tai ajatella sen saman suuntaisesti.

Suunnitelmallisuus auttaa talouden hoidossa, lisäksi itse tekeminen.

Onhan se shoppailu kivaa, mutta vaikka sais jonkun hienon jutun niin silti voi tulla tyhjä olo.

Mitä mieltä olette että onko viisasta ostaa asunto vai onko vuokralla asuminen huolettomampaa?

Ja rahaan liittyen... Onko paras viimeiseen asti olla työpaikassa jossa ei viihdy/ voi hyvin vai voiko vain vaihtaa maisemaa?
Riippuu tietty asuinpaikasta ja elätettävien määrästä.

satoshi 21.12.2016 klo 20.43
Mailis, sun kulutustaso riippuu ihan susta itsestäsi. minun kulutustasoni on seitsemän vuoden opiskelun, puolentoista vuoden työttömyyden, kirjojen, blogien ja harjoittelun tulos. On siinä mukana sitten valintoja ja kilpailuttamista mukana myös. Tekemällä oppii ja alkaa löytämään uusia säästökohteita. Minä havaitsin, että on parempi asennoitua talouteensa uteliaana ja kokeilunhaluisena kuin että ajattelisi sitä ikinä minkäänlaisena kituuttamisena. Sitä sen ei tarvitse olla.

Kannattaakin pitää mielessä, että elämänlaadusta ei aina tarvitse tinkiä vaikka säästääkin. Mä olen budjetoinut myös elämänlaadun talouteeni. Laitan aina tietyn % tuloista itseeni. Paikkaan, jonne kertyvät rahat saan laittaa ihan minne ikinä haluankin ilman omantunnon tuskia. Ja nää on niitä juttuja, jotka tekee elämästä elämisen arvoista.

Vuokralla asuminen on todennäköisesti huolettomampaa, vaikka saattaakin olla joskus kalliimpaa. Omassa talossa on huolehdittavana remontit, vastikkeet, kiinteistöverot, lämmityskulut, vesikulut jne. Vuokralla asuessa myös elämäntilanteen muuttuessa voi nopeasti vaihtaa maisemaa. Jos vaikka joku tonttu tuohon viereen ilmestyisi, niin saattaisi käydä nykyinen yksiö ahtaaksi. Tai jos jotain bisneksiä saa muualle rullaamaan niin voin aina nostaa kytkintä nopeastikin. Oman asunnon voinee laittaa vuokralle ja saada siitä tuloja, mutta se pitää sitten laskea tarkkaan eikä vuokraisännöinti ole kaikkia varten.

Minä olen vaihtanut maisemaa työstä, jossa en viihdy. Kyllä niin voi tehdä. Minä hain uutta työtä silloisen työn ohella, omalla ajallani. Kun uudesta paikasta sitten tuli palkkauspuhelu, ilmoitin silloiselle työnantajalle irtisanoutuvani. Tietysti se on vaikea ja kiusallinen tilanne, mutta päätös on jo tehty ja jos valinta olisikin mennyt pieleen, voi saman tehdä uudestaan.

Mailis 22.12.2016 klo 10.42
Kiitos vastauksista, satoshi.

Mun kiinteät kulut on mitä on, olen niitä jo karsinut. Ei niihin oikein voi vaikuttaa.

Luin lehdestä naisesta joka oli vuokralla asumisen kannalla. Toiset kannattaa sitä omistusasumista.

Iltapäivälehdessä oli kolmihenkisestä perheestä joka sinnittelee pienillä tuloilla ja hakee ruoka-apua.

Jos esim aina laittaa itse ruokaa ja välillä olis kiva päästä vähemmällä, niin ei sen tarvii olla kallis ravintola mihin sitten menee. Edullisempaa on ostaa kaupasta melkein mitä tahansa puolivalmista.

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa