Suoraan sisältöön
Tänään on perjantai 22.3.2019 klo . Onnea Vihtori | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 25.3.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat transfeminiinisyydestä.
Sinuiksi-chat sukupuoli-identiteetistä.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Rahat riittämään

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Rahat riittämään, viestejä 194 kpl, sivu 4 / 39
jaana6 04.12.2016 klo 12.08
Minulla on edunvalvonta joka lähettää minulle vähän rahaa kerrallaan ja maksaa laskut. :love1
Mollyan 04.12.2016 klo 15.16
Kyllä muistan miten nuorina opiskelijoina avopuolison kanssa elettiin,kun rahat oli tiukilla. Oli tarve tulla omillaan eikä vanhemmilta mitään pyydetty. Kaikki kekseliäisyys oli käytössä ja huumorilla mentiin eteenpäin. Kesät tehtiin kovasti duunia ja ostettiin silloin jotakin isompaakin. Rahaa on oppinut käyttämään ja osaa antaa arvoa sille,että mikään ei tule ilmaiseksi.
ruusak 15.12.2016 klo 11.44
Lainaus:
satoshi kirjoitti 29.11.2016 11:36

Minusta on hienoa jos on hoksannut opetella luomuun.
Kokeilin jonkun aikaa luomutomaatteja ja sitten huomasin, miten erilaiselle "tavallinen" maistuu. Outo karheus ja sivumaku vaikka kuinka pesisi. Luomuista kasvatan aina keväällä omat luumu- tai kirsikkatomaatit. Onhan oma sato aina paremman makuista kuin mikään muu! Saan myös tutun kautta luomukananmunia edullisesti, halvemmalla kuin halvimpia normimunia kaupasta. Vaikka jostain joutuisikin säästämään, niin tuskin sun "aina" tarttee ostaa sitä halvinta. Jotain juttuja voi kasvattaa ihan vaikka kerrostalon sisäikkunalaudalla. Mulla tulee tomaatteja, persiljaa, minttua, sitruunamelissaa, basilikaa ja ruohosipulia. Joskus kokeilin myös chiliä. Ehkä voit kysyä kunnalta tai tutuilta pientä maaplänttiä missä voisit kasvatella ruokaa. Tutuille maksat tietenkin osan sadonkorjuulla. Ruoan kasvattelu on hauskaa puuhaa ja ehkä jopa ostelua halvempaa.

Satoshi, osa minun haaveista liittyy juuri tuohon oman ruuan kasvattamiseen ja muutenkin omavaraisuuteen. Olisi hienoa, että pystyisi viemään asian niin pitkälle, että saisi myös ainakin osan elannostaan siitä, että kasvattaa ruokaa ja myy sitä myös muille. Tämä haave on vielä kaukana.

En ehkä luovu luomusta, vaan jostain muusta. Jouluun menee rahaa, mutta teen lahjat itse (ruokalahjoja) joten ei kuitenkaan kohtuuttomasti.

polunkävijätär 17.12.2016 klo 13.05
Lainaus:
Axuli83 kirjoitti 29.11.2016 22:9

Ite oon taas aika ehdoton että oltava kotimaista. Ulkomaiset vihannekset ja kasvikset ei vaan maistu niin hyviltä. Omenatkin varmaan geenimanipuloitu niin sairaan isoiksi :oho!

Siihen kokoon vaikuttaa ennen kaikkea kasvukauden lämpö. Ei ne ulkomaiset luomuomputkaan ole aina pieniä.

Mä en oikein ymmärrä ihmisiä, jotka ei hallitse raha-asioitaan. Onko teillä ollut tosi huono malli kotona vai oletteko vaan aina saaneet sukulaiset tai puolisot menojanne maksamaan?

Mun äitini ei ole koskaan osannut hoitaa raha-asioitaan. Silloin kun mummi eli, se vippasi siltä jatkuvasti rahaa. Meille lapsille se selosti mitä uskomattomampia tarinota siitä miksi rahat on loppu (ja me ei saada kenkiä, vaatteita, lukiokirjoja tai tuoretta leipää vaan homeista). Mulla on mennyt todella monta vuotta tajuta, että jokainen aikuinen on vastuussa vain omista ja lastensa menoista. Että esimerkiksi lapsen vastuu ei ole hoitaa vanhempiensa menoja.

Jos rahat haluaa saada riittämään, ne voi saada. Hiuksia ei ole pakko leikkauttaa kampaajalla, vaatteet voi uudistaa, leivän ja ruoan voi tehdä itse. Tietty jos on rahat ihan loppu, on pakko mennä leipäjonoon. Mielestäni leipäjonon häpeä on pienempi kuin menetettyjen luottotietojen. Ne tarpeet syntyy vaan siinä omassa päässä ja niitä ilman selviää oikein hyvin. Mulle ja lapselle jäi kesän aikana 500 euroa käteen pakollisten laskujen ja vuokran jälkeen, mutta velkaa ei olla tehty ja lapsi on saanut tarvitsemansa kengät ja vaatteet. Kyllä se aika siihen ruoantekoon löytyy, jos niin haluaa. Eikä kaikkien ruokien tarvitse päästä blogeihin tai FB:iin.

Tammyka 17.12.2016 klo 15.05
Monessa ihan arkisessa asiassa voi tosiaan säästää. Itse tekemällä ruoan ja ennen kaikkea suunnittelemalla niin,ettei tule ex-tempore-ostoksia ruokakaupassa. On itsellä hyvä mielikin,kun rahat saa riittämään ja jopa säästöönkin.

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa