Suoraan sisältöön
Tänään on perjantai 22.3.2019 klo . Onnea Vihtori | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 25.3.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat transfeminiinisyydestä.
Sinuiksi-chat sukupuoli-identiteetistä.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Tunne siitä, että voimat loppuvat

Tunne siitä, että voimat loppuvat

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Tunne siitä, että voimat loppuvat, viestejä 293 kpl, sivu 49 / 59
star-crossed 07.01.2019 klo 17.55
Moikka Joie ja kiitos vinkeistä! :) Asun lähempänä itärajaa kuin pääkaupunki tai rannikkoseutua, mutta ihan sovellettavissa olevia vinkkejä annoit.

En matkusta läheskään niin paljon kuin haluaisin, ehkä koska vasta opettelen pienen budjetin reissaamista. Käyn usein kädenvääntöä itseni kanssa, että onko edullisempaa tai järkevämpää tehdä useampi pikkureissu vai satsata yhteen tai kahteen matkaan. Yleensä olen päätynyt jälkinnäiseen vaihtoehtoon, koska täällä periferiasta liikkeelle lähtiessä rahaa palaa jo siihen, että hankkii itsensä liikenneyhteyksien pariin.

Ryanair lentää Lappeenrannan kentältä Milanoon (BGY), Berliiniin (SXF), Ateenaan (ATH) ja Thessalonikiin (SKG). Berliinistä en tiedä, mutta ainakin Milano ja Ateena, luultavasti myös Thessalonikikin, ovat kausikohteita. Olen joskus puolivakavissani miettinyt tuonne Milanoon lennon ostamista, mutta varsinaisen Milanon sijaan menisinkin lähempänä olevaan Bergamon kaupunkiin, jossa on viehättävän oloinen kukkulan päälle rakennettu vanhakaupunki, Città Alta. Milanossa voisi ehkä käydä vain päiväretkellä.

Baltian maat tuntuisivat ehkä todennäköisimmältä matkokohteelta. Tallinnassakin olen käynyt vain kahdesti risteilyllä, jolloin maissa ehti olla vain joitakin tunteja. Olisi kiva olla siellä yö tai pari. Tallinnan joulumarkkinat haluaisin joskus nähdä. Riikassa kiinnostaisi erityisesti jugend -rakennukset.

Tietysti kotimaan matkailua unohtamatta. En ole koskaan käynyt Turussa. :hup Helsingissäkin olisi paljon kohteita, esim. Suomenlinna ja kansallismuseo, joissa en ole koskaan käynyt.

Minäkin olen niin herkkäuninen, etten osaisi nukkua dormeissa. Heräilen jo muutenkin ihan vain silkkaan vieraan paikan outouden tunteeseenkin.

En minä varmaan osaa antaa sellaisia vinkkejä, joita et jo tietäisi.

Tärkeintä on kunnolla ja hyvissä ajoin perehtyä kohteeseen. Siis ihan ajan kanssa hakea budjetille sopivaa majoitusta ja ruokapaikkoja sekä ottaa selvää nähtävyyksien lippujen hinnoista ja mahdollisista erikoispäivistä. Esimerkiksi Roomassa tietyt museot ovat joka kuun 1. päivä maksuttomia. Samoin Roomassa olen syönyt lounaaksi hyvänkokoisen pizzasiivun ja juoman 2,50 eurolla, kun tiesin minne mennä ja mitä ottaa.

Ruoka kannattaa pyrkiä ostamaan sieltä mistä paikallisetkin sen ostavat.

Hintoja vertaillessa kannattaa yrittää laskea kokonaiskuluja. Esimerkiksi syrjässä oleva, mutta halpa hotelli ei loppupeleissä ehkä olekaan niin halpa, jos hintaa laskee liikkumisesta koituvat kulut. Itse karsin enemmin palveluista kuin sijainnista, sillä muutenkaan ei ole kivaa kuluttaa vähää aikaansa bussin tms. odotteluun.

Matkusta sesonkien ulkopuolella ja kyttää tarjouksia, kuten www.lentodiilit.fi.

Oletko käyttänyt AirBnB'tä? Olen kuullut siitä paljon hyvää, mutta olen arastellut sen käyttämistä.

Joie 08.01.2019 klo 14.23
Olipas hyvä, kun tuli puheeksi! Minulle taas tuo itäinen Suomi on aika vierasta. Viime keväänä kävin Savonlinnassa yhdessä tapahtumassa. Viimeks varmaan lapsena oon käyny siellä ja Kuopiossa. Siellä oli ihanaa! Haaveilin, että kesällä pääsisin Saimaan rannoille, ehkä jopa jollekin risteilylle. Mutta majoituspaikkojen hinnat Suomessa! Ja junalippujen hinnat ja matka-aika niin kauas! Niinpä matkat suuntautui sittenkin Puolaan ja Ruotsiin... mutta Saimaasta haaveilen yhä. :)

Kerro, mihin kannattaa mennä Itä-Suomessa? Oon yhden ulkomaan reissun buukannut jo kesälle, mutta kotimaan matkaa vielä mahtuisi, jos vaan lompakko siihen venyy. :-D Mä puolestani oon ennemmin suosinut lyhyempiä reissuja ja usein. Oon huomannut, että semmoinen kahden-viiden yön matkakin kummasti piristää, kun pääsee vähän muihin maisemiin.

Oletkos Venäjällä käynyt? Huomasin junassa mainoksen tarjouslipuista Allegro-juniin. Mä en kyllä uskaltais yksin lähteä Pietariin. Venäjää en osaa yhtään sanaa. Vaikka en nyt tiedä, olisko se sitten sen kummempaa ku Puolassakaan. Onks se vaan asennekysymys? Siinä kyllä joutuis varmaan satasen pulittamaan viisumista.

Kyl Turkuun kannattaa tulla. :-) Tällä hetkellä tosin ei oo kovin kivan näköistä, kun parkkiluolan rakentamisen tähden on koko tori kaivettu auki. :huoh Jos pyöräily kiinnostaa, niin saariston rengastiellä on oikein kauniita maisemia. Silloin kyllä kannattaa mennä eka bussilla joko Nauvoon, Kustaviin tai Rymättylään ja jatkaa siitä sitten pyörällä. Noi pyörämatkat Turusta Nauvon lautalle, tai Turusta Kustaviin / Rymättylään ei oo kauhean kivoja, ja kuitenkin se varsinainen saaristo alkaa vasta edempää. Kesäaikana lautoilla pääsee aina Ahvenanmaalle asti. Risteilylaivalla Turusta Maarianhaminaan menee viitisen tuntia. Se matka ei kovin paljoa maksa, jos jättää buffet-pöydän väliin (mutta sitä ei kyllä kannata jättää väliin :P) . Pyörän saa autokannelle, maksaa jotain 5-8e lisää muistaakseni.

Naantali on myös ihana paikka kesällä. Turusta menee paikallisbussilla n. 30 minuuttia. Sama lippu käy kuin Turun sisäisessä liikenteessä. Sinne onkin parempi mennä julkisilla, koska siellä on kesäaikaan parkkipaikat vähissä ja sakot tulee taatusti jos laittaa ei-lailliselle paikalle auton. Osa Kailon saaresta on virkistyskäytössä ja kaikille avoin silloinkin, kun Muumimaailma on auki. Siihen aikaan vuodesta kun Muumimaailma ei oo auki, siellä alueella saa vapaasti käyskennellä... jos haluaa vaan nähdä Muumitalon ilman, että tarvii pulittaa sisäänpääsymaksu.

Nauvoon menee Turusta bussilla muistaakseni vajaa 1,5h. Kesäisin pääsee myös laivalla Aurajoesta. Sama paatti vie Seilin saareen, jolla on vähän karmaiseva menneisyys.

En oo koskaan koittanu Air BNB:tä! Kyllä se mielessä on käynyt. Voisikohan sellaisen asunnon saada halvemmalla kuin halvan hotellihuoneen yhdelle? Sillai olis kauhean kiva, että olis oikea keittiö ja vois tehdä itse ruokaa. :-)

Sieltä teiltäpäinhän lennetään vaikka mihin! Kyl se aina kivempi on, jos voi lentää lähikentältä sen sijaan, että pitäis ensin hommata itsensä Helsinkiin.

Tuo on hyvä neuvo, että ottais mahdollisimman paljon asioista selvää etukäteen. En vaan useinkaan tahdo millään viittiä. :huoh Sitten tulee ikäviä yllätyksiä. Viime reissulla kävin mm. Kööpenhaminassa ja ajattelin, että onpas täällä halpaa. Oletin, että Tanskan kruunun kurssi oli jotain samaa luokkaa kuin Ruotsin kruunun. Eikö mitä! Se oli selvästi vahvempi valuutta ja illalla kun rupesin kuiteista laskemaan niin kauhistuin, että ihan hirveän kallista!! Onneks en suuria ostoksia ehtiny tehdä. Mutta kävin kahvilassa kahvilla ja voileivällä ja maksoin 17e!

Täytyy laittaa tuo lentodiilit.fi muistiin! Ooksä yksin matkustanut tuolla Italiassa ja mihin vuodenaikaan?

star-crossed 09.01.2019 klo 20.45
Itä-Suomi on aika laaja käsite, mutta oletan, että tarkoitat Saimaan seutua.

Savonlinna todella kaunis kesäkaupunki. Tosin käyhän siellä nyt vuodenvaihteenkin tienoilla matkailijoita, vissiin enimmäkseen venäläisiä. Jos kaipaat ihmisvilinää, niin mene oopperoiden aikaan heinäkuussa, jos kaipaat pikkukaupungin uneliaisuutta, niin ennen tai jälkeen oopperafestivaalien. 29.7. Pyhän Olavin päivä, eli kaupungin synttärit, tapahtumia aamusta aina puoleenyöhön saakka. Ykköskohde on itseoikeutetusti Olavinlinna. Kannattaa myös käydä maisemaristeilyllä. Suosittelen myös herkuttelemaan aivan ihanassa Lettukahvila Kalliolinnassa. Noin 30 km keskustasta Kerimäellä maailmaan suurin puukirkko, n. 35 km keskustasta metsämuseo Lusto. Jos luontokohteet kiinnostavat, niin kannattaa tutustua ainakin Linnansaaren ja Koloveden kansallispuistoihin.

Lappeenrannan linnoitus vanhoine taloineen on todella viihtyisä. Kaupungin syntymäpäiväviikkoa juhlitaan Linnoituksen Vanhankaupungin päivillä, tänä vuonna 9.-11.8.

Mikkeli oli talvi- ja jatkosodassa päämajakaupunki, mikä näkyy museotarjonnassa: on päämajamuseota, jalkaväkimuseo ja viestikeskus Lokki. Keskiaikainen kivisakasti on ollut must see -listallani pitkään, mutten vain ole saanut aikaan käydä siellä. Kenkäveron miljöö hakee vertaistaan. Naisvuoren näköalatornissa olen käynyt viimeksi joskus pikkulikkana, en muista millainen se on. Kaupungin ulkopuolisista retkeilykohteista iso suositus Repoveden kansallispuistolle ja Neitvuoren retkeilyreitille. Juvalla, joitakin kymmeniä kilometrejä Mikkelistä on ainutlaatuinen TeaHouse of Wehmais, "Suomen ainoa englantilainen teehuone".

Joensuuta tunnen aika huonosti. Jostain syystä on tullut käytyä vain harvakseltaan. Museoihmisenä Pohjois-Karjalan museo Hilma kiinnostaisi. Niin ja taidemuseo. Kasvitieteellinen puutarha ja trooppinen perhospuutarha kuulostavat myös tutustumisen arvoisilta. Jos Koli ei ole liian kaukana, niin siellä kannattaa aivan ehdottomasti käydä.

Kuopiossa on aivan mahtava kauppahalli, joka on aina näyttänyt minun silmiini jättimäiseltä pomppulinnalta. Vanhojen rakennusten ystävänä rakastan Korttelimuseota. Puijon tornista on upeat näkymät.

Kaupunkien lisäksi kyläkohteita on vaikka kuinka! Sulkavan linnavuori on hieno maisemakohde. Sulkavalla on myös kiva luontopolku Vilkaharjulla. Heinävedellä on kaksi luostaria ja useampikin kanava. Ristiinassa Astuvansalmen kalliomaalaukset. Imatrankoski ja ihanan satulinnamainen Imatran valtionhotelli. Taidekeskus Salmela Mäntyharjulla. Juankoskella Lepikon torppa ja Pisan luonnonsuojelualue.

Pohjois-Karjalan seutu Kuopion ja Joensuun yläpuolelta sekä Kainuu ovat minulle vielä melko tutkimattomia kohteita. Vähän minuakin harmittaa, että kotimaassa matkustaminen on niin kallista. Mikähän vuosi se oli, kun Saariselälle ajaessa valittiin reitiksi ihan tarkoituksella hiljaisia pikkutietä Kainuusta. Kylläpä löytyi mahtavia vaaramaisemia ja kuiva kangasmetsiä, jotka oikein kutsuivat samoilemaan! Teki mieli kerran jos toisenkin pysähtyä ottamaan valokuvia tai muuten vain fiilistelemään.

Eikös se ole ihan tutkittukin, että minilomat ovat piristävämpiä kuin yksi pidempi loma? :)

Hitsit että olisi mahtavaa ajaa Turkuun Hämeen härkätietä pitkin! Ja pois vaikka sitten rannikkoa pitkin aina Kotkaan saakka, siitä sitten ylöspäin kotia kohti. Tai jos joskus voisi vetää ihan kunnon road tripin ja suuntaisikin Turusta ylöspäin, kun en ole Pohjanmaallakaan koskaan käynyt. Kävisin vaikka ihan Oulussa saakka. Siis jos vaikka saisi porukoilta auton lainaan...

Olen pitkään haaveillut siitä, että ajaisin ylös pohjoiseen, vaikka aivan Jäämerelle saakka, ja lähtisin sieltä pikkuhiljaa ruskan tahtiin laskeutumaan alaspäin ihan Uudenmaan rannikolle, miksei vaikka Ahvenanmaalle saakka. Haaveita, haaveita...

Joo, olen käynyt Roomassa useammankin kerran ja aina yksin. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka sainkin kuulla pelottelua mafiasta, taskuvarkaista ja huijauksista.

AirBnB:tä kehutaan edulliseksi, mutta ainakin Roomassa ne ovat olleet noin käyttämieni hotellien hintatasoa. Tilaahan en yksin matkustavana tarvitse, mutta juuri tuo ruuanlaittomahdollisuus on se joka kiinnostaa.

Joie 11.01.2019 klo 13.48
Kiitos, ihan huippuja vinkkejä! Onpas paljon kaikkea mielenkiintoista ja kaunista nähtävää. :bd Tsemppiä myös sun roadtrip-unelmiin oli ne sitten pohjoiseen tai etelään päin tai molempiin. :)
soroppi 11.01.2019 klo 18.58
Kiitos star-crossed ja Joie kohdesuunnitelmien jakamisesta, niitä oli tosi kiva lukea!

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Tunne siitä, että voimat loppuvat

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa