Suoraan sisältöön
Tänään on perjantai 22.3.2019 klo . Onnea Vihtori | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 25.3.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat transfeminiinisyydestä.
Sinuiksi-chat sukupuoli-identiteetistä.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Masentuneiden foorumi

Masentuneiden foorumi

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Masentuneiden foorumi , viestejä 1899 kpl, sivu 371 / 380
Purjevene 07.03.2019 klo 11.58
September, millaista se hypomania on; millaisia asioita silloin teet, mitä et muuten tekisi?

Minulla on kaksi toisilleen vastakkaista tilaa, jotka vaihtelevat, mutta kumpikaan niistä ei ole hypomania. Toinen on syvä toivottomuus ja kuolemanhalu, masennus, ja toinen on sellainen tila, jossa ei ole lainkaan ongelmia (muka), vaan elän jonkinlaista epärealistista ylipositiivista kuvitelmaa. Lisäksi on kolmas "normaali" tila, mutta välillä sitä ei ole juuri ollenkaan, vaan nuo kaksi muuta vaihtelevat.

Se on ihan kauheaa, kun ei voi oikein sopia mistään mitään kenenkään kanssa. Tila voi vaihtua parin minuutin päästä, ja sitten tuntuu uuvuttavalta perua kaikki. Mutta peruminenkin on turhaa, koska tila voi taas hetken päästä olla toinen, ja haluaisinkin lähteä. Lopulta on ainoa keino vain pysyä kotona paikallaan, koska valtaosa ajasta on sitä synkkää versiota. Välillä silti väkisin lähden jonnekin.

Lähteminen tai lähtemättä jättäminen ei näytä vaikuttavan näiden tilojen vaihteluihin mitenkään. Eikä ylipäätään mikään mitä teen tai jätän tekemättä. Ne elävät ikään kuin omaa elämää sisälläni omassa umpiossaan, johon ulkomaailma ei vaikuta.

September 07.03.2019 klo 18.56
Lainaus:
Purjevene kirjoitti 7.3.2019 11:58

September, millaista se hypomania on; millaisia asioita silloin teet, mitä et muuten tekisi?

Jokainen kerta on hiukan erilainen. Sanoisin, että tämä oli aika lievää eli hypomaniaa, ei missään tapauksessa maniaa. Yleensä nämä sairausjaksot kestävät joitakin viikkoja. Tämä on nyt kestänyt reilu pari viikkoa.

Hypomanian hyvä olo tuntuu valtavana kontrastina menneeseen masennukseen nähden. Siksi usein hypomanian koittaessa luulen parantuneeni.

Olen fyysisesti todella aktiivinen. Alan aina hypomanian koittaessa urheilemaan, mikä ei normaalisti ole ollenkaan lempipuuhaa. Lisäksi olen siivonnut kuin hullu. Saatan esimerkiksi pestä vessan kolme kertaa päivässä tai imuroida useamman kerran päivässä. Energia ja hyvä olo on loputonta.

Tällä kertaa pahin oireeni on ollut ostosten teko. Olen tilannut tarpeetonta kosmetiikkaa ehkä kuudesta eri verkkokaupasta (en edes muista mistä ja mitä olen tilannut). Pääsääntöisesti kaikki mitä teen, menee yli.

Pahimmillaan en ymmärrä olevani maaninen. Olen mm. ostanut auton, mennyt kihloihin 3kk seurustelun jälkeen, jakanut itsestäni alastonkuvia ympäri nettiä, pettänyt, ajanut toiseen kaupunkiin 170km/h, päättänyt kirjoittaa romaanin, myynyt lastenhuoneen huonekalut (tavarat ovat edelleen laatikoissa lattialla)... Lista on loputon ja seuraukset voivat olla katastrofaalisia. Tuossa nyt joitain ääriesimerkkejä.

Eilinen masennus iski lujaa ja tänäänkin olo on ollut masentunut. Kuitenkin hypomaanisen oireet taas nostaa päätään. Huomenna pitäisi olla lääkäri ja kotiutus. Saa nähdä, miten käy.

minäitse89 07.03.2019 klo 21.27
Olen miettinyt kaksi vaihtoehtoa: joko alan käyttään alkoholia tai eristäydyn täysin maailmalta. En kestä tätä elämän menoa kun olen näin pirun herkkä... :(
minäitse89 08.03.2019 klo 18.06
Tuntuu myös oudolta täyttää 30 v. Nuoruus on takana...
Purjevene 08.03.2019 klo 19.23
Kiitos valaisevasta kuvauksesta, September.

Minulla ei ylipositiivinen tila mene noin rajuksi, mutta minullakin on siinä se piirre, että luulen parantuneeni. Vaikka nämä tilat vaihtuvat jatkuvasti edestakaisin, se ikään kuin unohtuu. Tuntuu, että juuri tämä kerta on erilainen ja nyt olen parantunut.

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 366 | 367 | 368 | 369 | 370 | 371 | 372 | 373 | 374 | 375 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Masentuneiden foorumi

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa