Suoraan sisältöön
Tänään on perjantai 22.3.2019 klo . Onnea Vihtori | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 25.3.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat transfeminiinisyydestä.
Sinuiksi-chat sukupuoli-identiteetistä.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Tulossa:
ma 25.3.2019 klo 18.00
TATU-chat tapaturmaisesti tai potilasvahingon kautta vammautuneille tai sairastuneille nuorille
TATU-chat
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Masentuneiden foorumi

Masentuneiden foorumi

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Masentuneiden foorumi , viestejä 1897 kpl, sivu 314 / 380
September 11.01.2019 klo 12.41
Musta tuntuu, että tämä vuosi tulee olemaan merkittävä. Sairaudelle ei tietysti mitään voi, mutta toivoisin pari kuukautta tasaista oloa ja muuten semmoista eloa sairauden kanssa, että pysyn toimintakykyisenä vaikeista ajoista huolimatta.

Sairasloma loppuu tammikuun viimeinen päivä, mutta se on selvää, että jatkan sitä ainakin parilla kuukaudella ellen sitten jopa kesään asti. Tosin sitten alkaa olla sairaspäiväraha päivät käytetty ja pitäisi olla taas vuosi työkykyisenä ennen kuin on taas oikeutettu sairaspäivärahoihin. Ajatus, että olisin vuoden putkeen työkykyinen, tuntuu mahdottomalta ajatukselta.

Aion päästää vanhasta työstä irti tänä vuonna. Pitäisi keksiä, mitä haluaisi jatkossa tehdä. Minulla ei ole tutkintoja kuin ylioppilastutkinto, mutta työkokemuksellani pääsen pitkälle. Olen ollut työssäni jo 16 vuotta eli koko aikuiselämäni. Nyt on aika valita uusi polku. Tarvitsen muutosta vaikka se pelottaa. Olen sen verran arka, että saatan tarvita hypomaniaa/maniaa noin isoihin askeleihin.

Toinen vaihtoehto on kasvattaa perhettä vielä yhdellä lapsella. Olen ollut hyvin vastahakoinen ajatukselle, kun mies on sen nostanut esille. Se ei ehkä tässä terveydentilassa olisi järkevää ja tuntuisi hullulta aloittaa kaikki alusta, mutta toisaalta työelämästä pois oleminen olisi sairauden kannalta hyvä. Lisäksi vauvakuplassa eläminen on edellisten kohdalla ainakin tehnyt hyvää.

Sellaisia pohdintoja tänään.

Tyttönen vaan 11.01.2019 klo 14.28
Mua ei ees kiinnosta syyä, ku tahon vaan vahingoittaa itteäni..
Purjevene 11.01.2019 klo 14.43
September, silloin jos sairauspäivät loppuu ja on edelleen sairas, voi hakea eläkeyhtiöltä kuntoutustukea eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Lääkäri varmaan kertoo näistä vaihtoehdoista siinä vaiheessa, jos sairauspäivät alkavat olla vähissä, ehkä muutamaa kuukautta ennen kuin ne loppuvat. Myös Kelalta tulee aika varhain joku tiedote. Sekä osatyökykyisenä että kokonaan sairaana on vaihtoehtoja senkin jälkeen, kun Kelan sairauspäivät loppuvat. Sen jälkeen ei jää tyhjän päälle, jos on edelleen sairas.

En tiennyt näistä silloin, kun ensimmäisen kerran jouduin tällaiseen tilanteeseen. Silloin olin ensiksi sairauslomalla pitkään ja sitten osakuntoutustuella vuoden verran. Pystyin silloin puolipäiväiseen työhön eli sain puolikasta eläkettä ja puolikasta palkkaa yhtä aikaa. Sitten jos kuntoutuu, voi palata vaikka kokopäivätyöhön tai voi hakea jatkoa puolipäiväjärjestelylle. Jos ei kuntoudu mutta sairauspäivät on loppu, voi hakea kuntoutustukea (määräaikaista eläkettä). Sitä voi hakea aina, kun Kelan sairauspäivärahat ovat loppumassa mutta sairaus vielä jatkuu.

Purjevene 11.01.2019 klo 14.47
Kiitos hyvistä ajatuksista, minäitse89! Taidan mennä nyt ulos kävelemään pienen lenkin.
September 11.01.2019 klo 15.37
Kiitos tietopläjäyksestä, Purjevene. Itse asiassa Kelalta tulikin juuri postia asiasta, mutta en vielä tutustunut tarkemmin.

Huominen ohjelma harmillisesti peruuntui. Sain kuitenkin siistittyä kotia lasten kanssa, tuntuu hyvältä saada jotain aikaiseksi.

Ensimmäinen sivu; Edellinen sivu; | 309 | 310 | 311 | 312 | 313 | 314 | 315 | 316 | 317 | 318 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Masentuneiden foorumi

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa