Suoraan sisältöön
Tänään on sunnuntai 16.12.2018 klo . Onnea Auli, Aulikki, Aada | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 17.12.2018 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ti 18.12.2018 klo 15.00
Teema: Vauvahaaveita.
Vahvistu vanhempana -chat/Kehitysvammaisten Tukiliitto
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
Tulossa:
ti 18.12.2018 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat islamista.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Parisuhde, koti ja perhe > Raskaus ja parisuhteen haasteet

Raskaus ja parisuhteen haasteet

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Parisuhde, koti ja perhe > Raskaus ja parisuhteen haasteet, viestejä 7 kpl, sivu 2 / 2
Tamarindi 03.07.2018 klo 10.43
Lainaus: Minulla ei ole yhtään turvallinen olo muuttaa hänen kanssaan yhteen.

Lue uudelleen tuo kirjottamasi, pysäyttävä lause. Jos sinua vähänkin epäilyttää yhteenmuutto, älä tee sitä – paitsi itsesi, myös tulevan lapsen kannalta. Tai jos muutatte yhteen, tee etukäteen irtautumissuunnitelma ja kartoita turvaverkkosi. Oletko puhunut tilanteesta neuvolassa?

Jokaisella on omat voimavaransa ja raskauden aikana onkin tarkoituksenmukaista, että ajatukset keskittyvät vauvaan. Jos sinusta tuntuu, ettet nyt kykene panostamaan opintoihin enempää tai suunnittelemaan niiden jatkoa, olet oikeassa.

Miehen suunnitelmissa on paljon riskejä. Sinun kannaltasi on huolestuttavaa, jos menetät taloudellista itsemääräämisoikeutta. Mutta ensisijaisesti pitäisi ajatella vauvan parasta. Sääntö numero 1 vauvan kanssa on, että voit kyllä miettiä vaihtoehtoja ja ennakoida, mutta et voi tietää, mitä on tulossa. Toiveissa on tietenkin täysiaikainen, terve, hyvin nukkuva ja syövä vauva sekä nopeasti toipuva äiti, mutta aina elämä ei mene niin. Esimerkki kevyemmästä päästä: entäpä, jos vauva ei suostu syömään maitoa muuten kuin tissistä ja kiinteiden aloitus tökkii? Silloin et voi olla vauvasta erossa paria tuntia pidempään ehkä koko ensimmäisen vuoden aikana. Et voi tietää etukäteen.

Lainaus: Hän jo sanoi, ettei erikseen asuminen ole vaihtoehto. Olen kyllä itse semmoistakin miettinyt, koska emme ole kauaa tunteneet ja hänellä on ihmeellinen kontrolloimisen tarve. Tunnen olevani loukussa tän asian kanssa.

Et sinä ole loukussa. Hän saa sanoa, mitä haluaa, ja niin saat sinäkin. Kaikkea ei tarvitse järkeillä ja perustella. Jos sinusta tuntuu, ettet ole valmis muuttamaan yhteen, se on ok, se riittää. Sinun ei ole pakko. Sinulla ei ole velvollisuutta. Sinulla on vaihtoehtoja.
Äiti89 08.09.2018 klo 00.55
Mä ajattelisin nyt ensisijaisesti vauvan parasta. :) Lapset aistii jo syntymästä asti jos tunnelma kotona on kireä tai ahdistunut. Miehen on ymmärrettävä, jos sun mielestä vauvalle ja kaikille jaksamisen puolesta on paras että sä asut vauvan kanssa eri osoitteessa. Miehestä ei ees oo mitään apua oikeestaan siinä vauva-arjessa alkuun. Se voi olla mukana osan päivästä tietenkin, täytyyhän isänkin viettää aikaa perheensä kanssa mutta mä oon nyt huomannut, kun asutaan kolmistee minä, vauva ja aviomieheni eli vauvan isä, mulla on enemmän työtä täällä kuin jos mies ei asuisi meidän kanssa. :( ruokaa pitää tehdä enemmän, mies ei kokkaa nii se jää mulle se homma, kuin myös kaupassa käynnit, joskus harvoin mennää yhessä ja vielä harvemmin mies yksinään, eikä silloinkaan osaa tuoda sellasta oikeeta ruokaa, vaan jotain herkkua mitä hänen tekee mieli. Mä siis hoidan vauvan kokonaan, kodin kokonaan ja mies saa valmiina kaiken. Ymmärrän ku hänellä on raskasta töissä, nyt kun oli 4vk lomalla, hänen piti olla enemmän apuna kotona, meidän piti perheenä tehdä retkiä, tupakointi piti häneltä loppua. No arvaa tapahtuiko mitään. Ei. Mehän oltiin vuoden verran tunnettu, kun hän kosi ja silloin tuntui että tää on paras mies mitä voi olla, mun kokemuksella. Sit siitä niihin aikoihin kun tulin raskaaksi hän teki juttuja humalassa mistä loukkaannuin tosi paljon ja aloin miettimään onko tää sittenkään ihan järkevä tapaus. No päätin että tää on kuitenkin vielä paras mies mitä oon tavannut, ja koska rakastan häntä mentii naimisiin. Sen jälkeen on vaan pahentunut hänen "lapsellisuuskohtaukset" ja mun täytyy vaan olla jotenkin välittämättä sen puuskista että vauva sais ees musta rauhallisuuden ja turvallisuuden tunteen. Mua ei oo vauvan syntymän jälkeen, n. 3 kk, kiinnostanut miehen tarpeet tai muu enää juurikaan, se on sen käytöksellä saanut mut pitää häntä tyyliin kämppiksenä. Mul on nyt niin ihan sama olo, ja luulen että voisin koht alkaa tekemään sellasta ruokaa mist hän ei tykkää et saisin vähän helpotusta arkeen. Siinä mielessä siis ettei tartte tehä joka päivä ruokaa et sitä jäisi seuraavalle päivälle myös ja olisi enemmän energiaa vauvalle. Oon nii monesti yrittäny saada miestä ymmärtää mun väsymystä mut hän vaa suuttuu ja pitää mua kauheena nalkuttajana, jos oon vahingossa sanonu jostain asiasta jopa kerran päivässä tai parin päivän välein. Ja nää voi olla tasoa jos hän on vaikka pitäny parvekkeen ovea auki pitkän aikaa ja muualle kämppään on tullut kylmä ja tupakan haju ja meiän vauva joutuu sen kestää. Nii suuttuu mulle tollasesta. Et suosittelen miettii tarkkaan, mä en miettiny kun luulin alussa et me sovitaan nii hyvin yhteen. Nyt oon huomannut että miestä kiinnostaa paljon enemmän viettää aikaa pelaamalla koneella kavereidensa kanssa kuin perheensä kanssa. Sä vielä pystyt helposti jäämään vauvaa kanssa sun vuokrakämppään. En siis tiiä joko oot muuttanut, en lukenut kaikkia viestiketjun viestejä mut kauheesti tsemppiä <3 joskus parisuhteelleki on parempi kun asuu eri osoitteissa. Me ei ees nukuta yhessä miehen kanssa koska hän valvoo yöt ja mä nukun nii kuin normaalit ihmiset. Nyt poikkeuksellisesti valvon ku rupes taas itkettää tää et aatellaa miehen kanssa perhe-elämästä nii eri tavalla. Ja kun näin sun alotuksen, tuli tarve kertoa tää meidän homma varoitukseksi :)

Edellinen sivu; | 1 | 2 |
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Parisuhde, koti ja perhe > Raskaus ja parisuhteen haasteet

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa