Suoraan sisältöön
Tänään on perjantai 21.9.2018 klo . Onnea Mervi | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 24.9.2018 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 24.9.2018 klo 19.00
Teema: IBD-nuorten välistä keskustelua asiasta ja sen vierestä.
IBD-Ninja chat nuorille.
IBD-Ninja chat nuorille.
Tulossa:
ma 24.9.2018 klo 20.00
Croco-chat IBD:tä sairastaville 18-30-vuotiaille.
Croco-chat IBD:tä sairastaville 18-30-vuotiaille.
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Parisuhde, koti ja perhe > Millaista mielenterveyskuntoujille suunnattua vertaistoimintaa Sinä kaipaisit Päijät-Hämeessa?

Millaista mielenterveyskuntoujille suunnattua vertaistoimintaa Sinä kaipaisit Päijät-Hämeessa?

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Parisuhde, koti ja perhe > Millaista mielenterveyskuntoujille suunnattua vertaistoimintaa Sinä kaipaisit Päijät-Hämeessa?, viestejä 14 kpl, sivu 3 / 3
maanvaiva 14.12.2017 klo 09.07
Mie en ois taitannut mittään sanova tässä ketjussa, jos oisin tiennyt, että Päijät- Häme on Savossa.

Mulla ei myöskään ole muuta kokemusta mt-vertaistuesta kuin tämä tukinet.
Ja käyn täällä myös fyysisten sairauksien vertaistuessa joissa minusta varsin hyvin toteutuu tuo asia, että kokemusasiantuntijasta muut kirjoittajat tekevät auktoriteetin. Kokemusasiantuntija ei kyllä itse välttämättä sellainen halua olla tai ei huomaa, että hänestä sellainen tehtiin. Mutta ei synny sellaista että kaikki keskustelivat tasavertaisina keskenään vaan yleensä aina on niin, että yksi keskustelee kokemusasiantuntijan kanssa, toinen toisen kokemusasiantuntijan kanssa. Sitten, kun käy pari kertaa huomaa ettei ole enää mitään sanottavaa sille kokemusasiantuntijalle.
Vaikka olenkin suupaltti, en kyllä itse osaa laajentaa keskustelua ryhmäkeskusteluksi jolloin voisi olla enempi sanottavaa ja saisi enempi vertaistukea.

Moderaattori on muokannut tätä viestiä 14.12.2017 09.18

Sampsa.MieteMiete ry tukihenkilö 14.12.2017 klo 09.53
Lainaus:
maanvaiva kirjoitti 14.12.2017 9:7

Mie en ois taitannut mittään sanova tässä ketjussa, jos oisin tiennyt, että Päijät- Häme on Savossa.

Mulla ei myöskään ole muuta kokemusta mt-vertaistuesta kuin tämä tukinet.
Ja käyn täällä myös fyysisten sairauksien vertaistuessa joissa minusta varsin hyvin toteutuu tuo asia, että kokemusasiantuntijasta muut kirjoittajat tekevät auktoriteetin. Kokemusasiantuntija ei kyllä itse välttämättä sellainen halua olla tai ei huomaa, että hänestä sellainen tehtiin. Mutta ei synny sellaista että kaikki keskustelivat tasavertaisina keskenään vaan yleensä aina on niin, että yksi keskustelee kokemusasiantuntijan kanssa, toinen toisen kokemusasiantuntijan kanssa. Sitten, kun käy pari kertaa huomaa ettei ole enää mitään sanottavaa sille kokemusasiantuntijalle.
Vaikka olenkin suupaltti, en kyllä itse osaa laajentaa keskustelua ryhmäkeskusteluksi jolloin voisi olla enempi sanottavaa ja saisi enempi vertaistukea.

Huomenta näin aamutuimaan.
Tuohon laittaisin taas omasta näkökulmasta ja pikkasen kun tietysti juttelin jo muutaman kanssa, että mitä täällä on keskusteltu ja tuosta auktoriteettijutustakin tuli puhetta.
Henkilö jonka kanssa puhuin asiasta ja käy esim. kouluilla kertomassa tarinaansa ja pitää ryhmää, sanoi että toivoisikin että joku haastaisi aina välillä ja kyseenalaistaisi ja omasta mielestään juuri ajattelee, että on vain tuomassa oman kokemuksensa ja jos se auttaa jotakin, niin se aina plussaa. Kerillä olen myös huomannut, että ryhmissä ja muissa sitten ekana puhutaan asiasta ja sitten muina aikoina osa ryhmäläisistä saattaa ihan vaikka olohuoneessamme jatkaa jos löytävät henkilön jolla samoja kokemuksia. Minusta tuo on omasta mielestäni parasta tuossa, että löytää ja saa kontakteja muista kävijöistä. Itse käsitän että tämä kokemusasiantuntija toimii vain alullepanijana ja siemenenä keskustelulle, josta sitten vähän voi peilata ja saada näkökulmaa omaan kokemukseensa.
Kun itse olen vieläkin kovasti sitämieltä että pelkästään se, että ei jaa tai luulee olevansa kokemuksensa kanssa yksin on suuri osa ongelmaa. Tämä perustuu ihan kokemuksiin, kun esimerkiksi joku tulee aamulla kokoyön miettineenä ja vatvoneena jotain asiaa ja huomaakin muutaman jäsenen kanssa keskusteltuaan, että muillakin voinut olla samoin, eikä se maailma nyt suistunutkaan radaltaan. Tämä esimerkki nyt meidän talosta, kun meillä tosiaan tuo keskustelu aika yleistä ihan ilman ennalta määrättyjä ryhmiäkin ja aika luentavaa meidän talon ilmapiirissä.
tähtitalvikki 14.12.2017 klo 15.04
Lyhyt kommentti: Savolaisuus ja Savossa toimiminen ja eläminen on eri asia.
tähtitalvikki 16.08.2018 klo 15.02
Sampsa.Miete kirjoitti 13.12.17.: "Olen ymmärtänyt, että tänne tukinettiin tulee henkilöt, jotka haluavat vertaistukea..."
Tämä lause on pyörinyt alitajunnassani. Nyt keksin vastauksen. Kyse on tukinetin avoimesta ryhmästä, johon minulla on kirjoitusoikeus. Mielenterveysalan työntekijät eivät mielestäni saa määritellä, olettaa, minkälaiset henkilöt kirjoittavat avoimiin ryhmiin. Ei voi olla ennakkoasennetta jokaista henkilöä kohtaan, joka tänne kirjoittaa. Eri ihmiset käsittävät vertaistuen erilailla. Jotkut kirjoittavat tänne keskustellakseen, kuuntelemaan erilaisia mielipiteitä. Vertaistuen alle ei voi laittaa kaikkea.

Edellinen sivu; | 1 | 2 | 3 |
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Parisuhde, koti ja perhe > Millaista mielenterveyskuntoujille suunnattua vertaistoimintaa Sinä kaipaisit Päijät-Hämeessa?

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa