Suoraan sisältöön
Tänään on keskiviikko 12.12.2018 klo . Onnea Tuovi | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Päivystys käynnissä!
Avaa Solmussa-chat!
Liveryhmät
Tulossa:
ke 12.12.2018 klo 18.00
Teema: Pelot.
Mieli Maasta Live masentuneille
Mieli Maasta Live
Tulossa:
ke 12.12.2018 klo 18.00
Teema: Virtuaaliglögit.
Minä ja syöpä -chat
Minä ja syöpä -chat
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Muisti ja muistisairaudet > ALZHEIMERIN TAUTI

ALZHEIMERIN TAUTI

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Muisti ja muistisairaudet > ALZHEIMERIN TAUTI, viestejä 12 kpl, sivu 2 / 3
Scillan 30.08.2018 klo 15.39
Täällä on pohdinnassa äidin (70v.) mahdollinen alzheimer. Taustasta sen verran, että pitempään on ollut hajamielisyyttä, varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena . Vuosi sitten sukulainen huomautti äidilleni tästä, josta äitini loukkaantui pahoin, meni muistitestiin lääkärille "näyttämään" ettei mitään dementiaa ole. MMSE22/30. Äitini sanoi jännittäneensä testiä, ja minun tekemänä kyseisen testin kotona sai lähes täydet pisteet. Pisteet eivät mielestäni kerro oikeasti äitini muistista, koska on itse hyvin yksin pärjäävä, ei uohda tapaamisia, uskaltaa jättää lapsenlapsia hoitoon jne. Lääkäri lähetti pään TT-kuviin ja vielä mri-kuvaukseen. Löydöksenä hyvälaatuinen aivokalvonkasvain, joka käsittääkseni ei selitä muistioireita. Joita kyllä minunkin mielestäni ajoittain on, mutta kuitenkin aaltoilevasti.

Se mikä itselläni pistää silmään neurologin lausunnoista, on Hippokampusatrofia, joka viittaa Alzheimeriin. Mistään en vain löydä oikein kunnollista tietoa siitä, minkäasteinen hippokampusatrofia viittaa minkäkin asteiseen alzheimeriin. Äidilläni se oli muistaakseni oik. lievä 2 ja vas. kohtalainen 3, mutta mitä tämä tarkoittaa AT:n kannalta, onko alkava Alzheimer, lievä, mikä?

Lausunto oli vasta omakannassa näkyvissä, joten lääkärillä ei vielä ole käynyt (magneettikuvaus oli vasta pari viikkoa sitten), joten lääkärin selvitystä asiaan ei ole.
Lausunnot keskittyivät niin paljon tuohon kasvaimeen, että pelkään mahdollisen AT:n jäävän nyt sivulauseeseen ilman huomiota, eikä tautia diagnosoida ja lääkitystä aloiteta.

Osaisiko joku siis täällä kertoa, minkä vaiheen AT nuo hippokampusarofian asteikot vastaavat?

Voimia kaikille muistisairaiden omaisille.
Olen aina ajatellut että se olisi pahinta, mitä kohdalle voisi osua, ja nyt se sitten taisi käydä. Kerkesin olla jo innoissani kasvaimesta, kun ei olekaan mitään muistisairautta, kunnes lueskelin lausuntoa tarkemmin google apuna..

saloka 30.08.2018 klo 17.29
Onhan jokainen sairaus erinlainen, jokaisella ihmisellä. En tiedä oletko huomannut jo, kirjoittelen täällä tässä osuudessa elämää isän kanssa. Hän on loppu vaiheen alzheimeria sairastava. En tiedä onko mun silloin tällöin kirjoituksista jotain hyötyä.

Tsemppiä sinulle. Ihanaa että uskalsit mennä vanhempien kanssa ulkoilee. He arvostavat sitä todella paljon.

maaria5 02.09.2018 klo 20.48
Moikka Scillan,( ja muutkin aiheesta kirjoittaneet. ) olen itse varhaisen diagnoosin vähän aikaa sitten saanut, ja minulla myös todettiin tuo hippokampusten kutistuminen eli atrofia luokkaa 2 eli haitta-aste kohtalainen. Neurologi ei sen tarkemmin siinä vaiheessa kertonut, mutta kuulen seuraavalla käynnillä viikon päästä lisää, kun osaan kysyä nyt oikeat kysymykset.( On ollut aikaa miettiä. ja tutkia netistä aiheesta, kun vielä ajatus pelittää hyvin aloitetun lääkkeen ansiosta.)
artrofiassa 0 on normaalitila, 1 oli muistaakseni lievä alzheimer, ja 2 lievästä eteenpäin menevä, 3 keskivaikea ja 4 loppuvaihe.
Jotenkin näin se meni.Löysin lisäksi turun yliopiston aivotutkijan tekemää materiaalia tutkimuksesta, jossa sanoo että myös pitkäaikainen stressi ja masennus aiheuttaisi tätä kutistumista.
Jotenkin jännää kyllä, että välillä san itsekin muistitesteistä täydet pisteet nytkin, tosin vireystaso täytyy olla kohdillaan silloin.
Minulla on kyllä ko. perimäkin vahva, plus muut sairaudet jolloin riskiprosenttini on valtaisa.
Kirjoitan lisää , kun saan tentattua neurologitani vastauksia kysymyksiini. Voimia itse kullekin taisteluun, niin läheisille kuin kohtalotovereillekin.
:bd
Scillan 04.09.2018 klo 17.55
Lainaus:
maaria5 kirjoitti 2.9.2018 20:48

Moikka Scillan,( ja muutkin aiheesta kirjoittaneet. ) olen itse varhaisen diagnoosin vähän aikaa sitten saanut, ja minulla myös todettiin tuo hippokampusten kutistuminen eli atrofia luokkaa 2 eli haitta-aste kohtalainen. Neurologi ei sen tarkemmin siinä vaiheessa kertonut, mutta kuulen seuraavalla käynnillä viikon päästä lisää, kun osaan kysyä nyt oikeat kysymykset.( On ollut aikaa miettiä. ja tutkia netistä aiheesta, kun vielä ajatus pelittää hyvin aloitetun lääkkeen ansiosta.)
artrofiassa 0 on normaalitila, 1 oli muistaakseni lievä alzheimer, ja 2 lievästä eteenpäin menevä, 3 keskivaikea ja 4 loppuvaihe.
Jotenkin näin se meni.Löysin lisäksi turun yliopiston aivotutkijan tekemää materiaalia tutkimuksesta, jossa sanoo että myös pitkäaikainen stressi ja masennus aiheuttaisi tätä kutistumista.
Jotenkin jännää kyllä, että välillä san itsekin muistitesteistä täydet pisteet nytkin, tosin vireystaso täytyy olla kohdillaan silloin.
Minulla on kyllä ko. perimäkin vahva, plus muut sairaudet jolloin riskiprosenttini on valtaisa.
Kirjoitan lisää , kun saan tentattua neurologitani vastauksia kysymyksiini. Voimia itse kullekin taisteluun, niin läheisille kuin kohtalotovereillekin.
:bd

Kiitos viestistäsi ja voimia itsellesi asian käsittelyyn.

Kiinnostavaa oli kuulla, että olet saanut varhaisen AT:n diagnoosin, kun hippokampuksen atrofia ollut 2. Tavallaan lohdullista, ettei äidilläkään olisi ehkä vielä sen pidemmällä (vaikka toinen puoli oli kylläkin luokkaa 3), ja mahdollisesti lääkkeistä voisi saada hyötyä.
Lääkäri soitteli ja pääsin itsekin puhumaan hänen kanssaan. Diagnoosia ei tullut vielä, vaan se tulee aikanaan neurologillta tai geriatrilta, jonne molemmille nyt lähetteet. Kerta ei diagnoosia, niin ei myös lääkettä. Kävin ostamassa äidilleni nyt 3kk satsin souvanaidia, kun tuntuu että pakko jotain edes yrittää.
Ajokortti äidiltäni nyt kuitenkin lähti, kun muistipisteet edelleen olivat laskeneet. Eivät edelleenkään vastaa todellista, mutta kun numerot ovat dokumentoitu, ei lääkäri tietenkään voi vastuulleen ottaa mahdollisia riskejä.
Oma olo on kyllä aika väsynyt kaikinpuolin; huolesta ja pelosta ja tulevasta. Sen verran kuitenkin iäkkäiden kanssa työni puolesta välillä tekemisissä, että muistisairaudet ovat tulleet tutuksi.

maaria5 07.09.2018 klo 16.58
Moikka taas, nyt kävin siel neurlogilla ja kyselin lisää kuvistani yms.tulevasta. Minulla aloitettiin lääkitys kesän alussa, kun kieltäydyin lannepistosta ja kysyin voisiko lääkityksen aloittaa kuvien perusteella. Päättivät, että lääkitys voidaan aloittaa siten jo 3kk etuajassa, ei tarvinnut odottaa syksyyn ja kuunnella oireiden pahenemista.
Yritin siis saada vastausta siihen, kauanko sairaus on edennyt ,kun ollaan tässä hippokampusten kutistumisen (artrofian) vaiheessa 2. Ja molemmat puolet oli siinä 2 vaiheessa. Selvää vastausta en saanut kysymykseeni, kuvia katsottiin yhdessä ja todettiin taas että oireet on sekoittuneet niin hyvin aivoverenkierto ongelmien oireisiin ettei kukaan voi sanoa mikä johtuu mistäkin. Ns.sekamuotoisen muistisairuden piirteitä on myös, eli osa johtuu aivoverenkierto ongelmista ja osa alkavasta alzheimerista.
Mutta alzheimerhan tekee työtään aivoissa jo n.15v tai ylikin, ennenkuin tulee nämä käytökseen ja toimintaan vaikuttavat oireet. Kuulemma.
Minullekin aluksi sanottiin, että se lannepisto tarvitaan ennen diagnoosia, mutta kuitenkin tapaus oli sitten niin selvä, ettei tarvinnut kun sanoin etten pysty siihen pistokseen. Mainitsemasi souvenaid on hyvä , olen itsekin käyttänyt ,kun tarvitsee olla erityisen skarppina joskus. Myös lääkäri kehui sitä tuotetta, tosin sehän helpottaa vaan oireita ja jaksamista ja keskittymistä elämään.
Sanoit että äitisi on 70v, hänet varmaan tutkitaan ja diagnosoidaan eri tavoin. En muista tuleeko vanhemmille potilaille tuo lannepistos, vai pelkät kuvaukset.
Mun hoito on neurologisella polilla, koska olen "nuori" potilas, eli alle 60v
Toivottavasti äitisi saa aloittaa lääkkeen pian, helpottaa paljon elämää. Itselläni oli juuri samanlaisia vaikeuksia, mitä kerroit äidillä olevan.
Jopa verkkopankissa laskun maksu kävi vaikeaksi, virheitä tuli valtavasti. Nyt kaikki on melko ennallaan, maksutkin sujuu ja käsityöt. yms. aktiviteetti jooka pitää virkeänä.
Lääke aloitetaan yleensä 5mg annoksella ,ja tuplataan 1-3kk kuluttua 10mg:aan.
Emme tuplanneet tuota edes vielä, koska on lähes normi olo ja muisti , ja jaksaminen.Sit vaan soitan lääkärille, jos tuntuu että tulee uusia vaikeuksia niin tuplataan. Tosin se riski on, että sitten tulee sivuoireita, joita nyt ei ole ollenkaan tällä pienellä annostuksella.
Jotenkin tuntuu, että saisivat toimia vähän nopeammin terveyden huollossa näiden muistijuttujen hoidossa, kun tilanne etenee koko ajan ja odotukset hoitoihin ja kuvauksiin on kohtuullisen pitkiä.
Tämän varhaisemman version sanotaan olevan ärhäkämpi, ja etenevän nopeampaan. Mutta periksi ei anneta,
:bdollaanhan tässä muutenkin jo jatkoajalla.( taistelin ekan kerran hengestäni prikymmentä vuotta sitten kun sain aivoverenvuodon.)

itsehoito"-juttuja olen myös tutkinut paljon nyt, ja jättänyt kokonaan vehnän, sokerin ja rasvan (huonolaatuisen ) vähemmälle. Se kannattaa , olo on huomattvasti virkeämpi. Kirjastosta saa myös hyviä kirjoja aiheesta, niitä olen ahminut myös.
Teen viikottain netissä muistitestejä, (esim.tohtori.fi/muistitestit) ja huomaan että 3kk lääkityksen jälkeen pärjään siellä hyvin.
Nyt taitaa mun teksti käydä niin rönsyileväksi, että täytyy lopetella tällä erää tämä. Toivottavasti saat tästä jotain vastauksia tai ideoita .
Niin se piti mainita vielä. että sairauteni on tämän lääkärin mielestä vasta alkava ja lievä. Kun edellinen erikoistuva neurologi sanoi kohtalainen haitta-aste. Mutta lääkekin tietysti on vaikuttanut aika hyvin.
Jaksamista ja voimia ja kaikkea hyvää äidin kanssa

:flw

Edellinen sivu; | 1 | 2 | 3 | Seuraava sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Muisti ja muistisairaudet > ALZHEIMERIN TAUTI

Tule mukaan Poroelämään!

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa