Suoraan sisältöön
Tänään on sunnuntai 16.12.2018 klo . Onnea Auli, Aulikki, Aada | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 17.12.2018 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ti 18.12.2018 klo 15.00
Teema: Vauvahaaveita.
Vahvistu vanhempana -chat/Kehitysvammaisten Tukiliitto
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
Tulossa:
ti 18.12.2018 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat islamista.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Muisti ja muistisairaudet > Elämää muistisairaan kanssa

Elämää muistisairaan kanssa

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Muisti ja muistisairaudet > Elämää muistisairaan kanssa, viestejä 52 kpl, sivu 1 / 11
saloka 08.06.2018 klo 23.40
En tiedä voiko tänne kirjoittaa läheisen muistisairaudesta, mut poistan sit jos ei voi.

Isäni sairastaa vaikeaa altzhaimeria. Tai se on ns. Loppuvaiheen. Niitä on luokiteltu muistaakseni 4 ja isä on siinä viimisessä.

Isä muistaa ja sit hän ei muista. Nyt viime sairaalajakson (muun syyn vuoksi) olen huomannut että isässä on tapahtunu jotain. Hän on vähentäny yli puolet ruokamäärästä. Muutenki tuntuis et hän on luovuttanu jo. Hänellä on monia muita sairauksia myös.

Yritän käydä joka päivä hänen luonna, asuu kotona. Nyt kun oli lämmin jakso niin kärräsin hänet ulos pyörätuolilla ja käveltiin pieni lenkki ja muisteltiin.

maaria5 11.06.2018 klo 16.19
moikka saloka, onko isäsi monta vuotta sairastanut? Olen ymmärtänyt , että vanhempana sairastuneet kestää pitempään kuin nuoremmat. Omä äitini sairastui 80v alzheimeriin, ja kuoli 89v keuhkokuumeeseen. Hän ei ehtinyt loppuvaiheeseen sairastaa.
Paljon on sukulaisia jo vienyt tää ikävä sairaus. Sairastan itsekin sitä.
saloka 12.06.2018 klo 21.21
Lainaus:
maaria5 kirjoitti 11.6.2018 16:19

moikka saloka, onko isäsi monta vuotta sairastanut? Olen ymmärtänyt , että vanhempana sairastuneet kestää pitempään kuin nuoremmat. Omä äitini sairastui 80v alzheimeriin, ja kuoli 89v keuhkokuumeeseen. Hän ei ehtinyt loppuvaiheeseen sairastaa.
Paljon on sukulaisia jo vienyt tää ikävä sairaus. Sairastan itsekin sitä.

Moi maaria. En muista kuinka kauan isä on sairastanu, mut monta vuotta jo.

Välillä on hyviä jaksoja ja välillä huonoja. Viime viikolla oli äitiltä kysyny koiran ulkoilusta (hänen koira lopetettiin v. 12). Sit oli pyytänyt äitin viemään auton parkkiin kun oli kuulemma torilla käyny. Ei hänellä ole autoa.

Harmittaa kun en ole kun jaksanu hänen luonna käydä. Ulkoilut on myös kylmän ilman vuoksi jääny. Yritetään jotenkin estää keuhkokuumeita, mut ne tulee sit jos tulee.
Maanantaina lämmitin isälle ruuan. Ei olis muuten syöny. Tänään hän oli väsynyt eikä jaksanu nousta sängystä. Tosin menin vähongossa tunti liian aikaisin.
Huomenna katotaan taas.

Kyseli tyttärentyttöö, jos tulis parran ajaa. Kerroin terveiset kotona eteenpäin. Tyttö oli viimeks joskus toukokuussa vissiin ajanut ekaa kertaa elämässä. Hyvin oli näköjään ajanut, kun kyselyitä tulee.

maaria5 13.06.2018 klo 21.52
Moro Saloka j muut "muisti-ihmiset". Niin kuulemma sairus etenee, että vanhat muistot tuntuu tutuimmilta kuin uudet jotka ei jää mieleen. Lieneekö samoin tässä varhemmassa versiossa, varmaan muistiliiton mailis kertoo asiasta kunhan kirjoittaa tänne. Itse huomaan että oudosti joskus ei löydy oikeaa sanaa ollenkaan, ja joskus tulee ihan väärä sana. Joskus on hirveen hyvä j kirkas päivä, välillä pyörryttää ja välillä itkettää. Semmosta tasapainoilua tuntuu olevn.
Muistan äidistäni, että oli jotenkin outoa, kun sai toistaa asioita ja kun olin juuri matkustanut hänen luonaan käymässä satojen km päästä, hän ei enää käyntiäni muistanut kun olin palannut kotiin. Kysyi ekana koska tuen äidin luokse, kun soitin. En kuitenkaan ihn läheltä saanut seurata äidin vaiheita , koska olen koko aikuisikäni asunut kaukana kaikista muista.
Niinhän sitä sanovat, että aluksi pärjää, mutta lopulta tämä on omaisten sairaus ,kun ollaan pitkällä. Äiti myös alkoi jossain vaiheessa käyttää toista kieltä, jota heillä käytettiin lapsuuden perheessä. Siis lauseita ja sanoja vain, ei siis vaihtanut kokonaan.
En osaa kuitenkaan peilat a äidin tilannetta omaani, hän oli vanhus jo, minä 50 ja risoja
saloka 16.06.2018 klo 00.08
Maaria :flw

Harmittaa kun en voi vkl:na mennä isän luo. Jalkani on astumisarka jo pidempään.

Isällä ei oikein menny tänään perille et viiminen lapsenlapsi sai opiskelupaikan. Varmaan kesän aikana kysyy monet kerrat.

| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Muisti ja muistisairaudet > Elämää muistisairaan kanssa

Tule mukaan Poroelämään!

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa