Suoraan sisältöön
Tänään on sunnuntai 24.2.2019 klo . Onnea Matti, Matias | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 25.2.2019 klo 15.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 25.2.2019 klo 17.00
Teema: Sinuiksi-chat sukupuolen moninaisuudesta.
Sinuiksi-chat sukupuoli-identiteetistä.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Tulossa:
ma 25.2.2019 klo 19.00
Teema: Lapsitoive-vertaischat.
Simpukka-chat
Simpukka-chat
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Kaveria ei edelleenkään jätetä > Mitä tehdä, kun herää huoli?

Mitä tehdä, kun herää huoli?

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Kaveria ei edelleenkään jätetä > Mitä tehdä, kun herää huoli?, viestejä 8 kpl, sivu 2 / 2
Ingana 17.10.2014 klo 21.37
Huoli muistuttaa minua olemassaolostaan vähintäänkin silloin, kun palvelusmaan turvallisuusolosuhteet heikkenevät. Media usein liioittelee, mutta sitä ei voi varmaksi tietää kun ei itse ole paikalla kokemassa. :tah
Jos se pahin skenaario pääsee mieleen voi olo olla hyvinkin ahdistava. Kaikki mikä jää tekemättä ja kokematta yhdessä. :nyyh
Itse pääsen näistä aika nopeasti yli, kun muistan että millään mitä teen ei ole asiaan vaikutusta. En mitenkään voi vaikuttaa siihen mitä palvelusmaassa tapahtuu tai mitä RT:t siellä tekevät. Aiheutan siis vain itse itselleni ennenaikaisesti/turhaan pahaa oloa. Olen tästä omalle RT:lle puhunut, ettei hän kokosi asiaa niin etten välitä. Tietysti välitän :love1 , mutten voi elää pelossa.

Millainen tämä rauhanturvaajien ja läheisten vertaistuen kehittämisprojekti on?

miinakoo 27.10.2014 klo 14.27
Tähän ketjuun kirjoittanut Antero varmaan osaisi kertoa tosta projektista?

Minua ärsyttää suunnattomasti se, kun edes Suomessa ei tunnu voivan luottaa mediaan. Pieniäkin asioita paisutellaan ja se lisää huolta!

Antero_PTukihenkilö 10.11.2014 klo 14.37
Huoli ja pelko toisen puolesta on luonnollinen reaktio. Voisi kai sanoa, että mitä läheisempi henkilö, niin sitä suurempi huoli.

Rauhanturvaajilla on palveluksessa tiivis työporukka tukena. Asioita ja tilanteita voi jakaa lähes tuoreeltaan.

Tätä mahdollisuutta ei välttämättä ole kotimaassa olevilla läheisillä. Jos pähkii huolia ja pelon tunteita yksin, niin ajatukset alkavat helposti kiertää samaa rataa. Tilannetta voisi ehkä verrata lankakerään, jonka kumpaakaan päätä ei löydy. On vain olemassa joku epämääträinen "möykky", joka aiheuttaa pahaa oloa.

Media valitettavan usein saattaa paisutella asioita. Jos vakavaa sattuu palveluksessa, niin ensin oettaan läheisiin yhteytää ennenkuin asia pääsee mediaan. Tämä voi olla yksi mieltä rauhoittava asia.

Huoli ja paha olo eivät tunnu kivalta. Pelossa elämisen kokemusta voi helpottaa, kun saa puhua niistä toisille samassa tilanteissa olleille ja saman kokeneiden kanssa. Tällöin puhutaan vertaistuesta.

Vertaistuki on tukitoimintaa kahden ihmisen välillä tai ryhmässä ja heillä on samankaltaiset elämänkokemukset. Vaikuttavaa on kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen sekä keskinäinen tuki = helpottaa arjessa selviytymistä.

Ks lisää. www.rauhanturvaajatvertaisina.fi

Kirjoittaja on muokannut tätä viestiä 10.11.2014 14.38

Edellinen sivu; | 1 | 2 |
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Kaveria ei edelleenkään jätetä > Mitä tehdä, kun herää huoli?

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa