Suoraan sisältöön
Tänään on keskiviikko 13.12.2017 klo . Onnea Seija | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
to 14.12.2017 klo 08.00
Liveryhmät
Tulossa:
ke 13.12.2017 klo 17.30
Teema: Kerro ja kuuntele kilpirauhasasioista.
Kilpparichat lappilaisille.
Kilpparichat lappilaisille.
Tulossa:
ke 13.12.2017 klo 18.00
Teema: Harvinaissairaiden nuorten oma chat.
Norio-chat
Norio-chat harvinaissairaille nuorille.
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
Tuettu veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät

ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät, viestejä 24 kpl, sivu 5 / 5
Koje 27.10.2017 klo 09.17
Ite kaikki lääkkeeni ku en halua enää pahoja kohtauksia tai säikkyä, mutta 3-4 vuoden jälkee palas nämä häiriöt pahasti päälle ja justiiku ajatteli et nämä on historiaa :eip ..piti käskeä lääkärin soittaa ja laittaa kakkos lääkkeen ja väli aikoina rauhottavaa .... auttaako yhtää eipä juuri tää on hyvin itsekeskeinen oire ja rankasti lääkittävä mutta kannattaa ymmärtää sen ettei ne lääkkeet ole ainoa syy tunteiden näyttämisee kyllä se suurimmalti osin johtuu itsekeskeisyydestä ja siitä että pelkää erillaista ja ei näyttä tunteita kohtausten pelossa ja sitten koko elämä tuntuu muuttuvan rutiiniksi sama ilme sama kiertorata kuhan vaan ei tee mitää erillaista noudatan tätä tuttua turvallista kaavaa. Mutta kyllä niit oppii näyttämää uuvestaa kun tuntuu et joku tunne tulee päälle niin koittaa päästää läpi eikä estä ja nielse.
Koje 27.10.2017 klo 20.57
Joo o nyt kestäny kolmevuorokaut nämä paniikki häiriöt :nyyh ei jaksais enää .kohtaus ku lähtee niin jää pelko ja ahistus päälle jatkuva syitten ettiminen kaikkee hirvee ressi ,vointi kohenee ja romahtaa kohenee ja romahtaa
Oodi Ilolle 05.12.2017 klo 12.30
Hei, kiinnostaisi kuulla minkälaisia oireita teillä liittyy paniikkikohtaukseen? Osaatteko joskus aavistaa, milloin se on tulossa? Mitä keinoja teillä on ahdistuksen kanssa pärjäämiseen?

Itselläni ei ole diagnosoitu ahdistuneisuushäiriötä, mutta oireet viittaavat sellaiseen. On tyypilliset hengenahdistukset ja sydämen muljahtelut ja lisäksi välillä päänsärkyä, palantunnetta kurkussa, kuumotusta, puutumista ja mahavaivoja. Lisäksi uusi oire ilmaantui pari päivää sitten ja kummastutti todella. Lapsuudessa ollessani kuumeessa minulla oli tapana nähdä painajaisia valkoisesta tyhjästä tilasta, johon ilmaantuu palloja, jotka alkavat kasvaa. Joskus olin itse myös pallojen keskellä ja puristuin niiden väliin. Pallot saattoivat myös pienentyä aivan pikkiriikkisiksi. Sekä pallojen laajeneminen että pieneneminen tuntuivat todella ahdistavilta. Joskus myöhemmin olen myös kokenut samaa sulkiessani silmät nukkumaan mennessä. Aikuisuudessa ilmiö on tapahtunut vain pari kertaa. Nyt pari päivää sitten tuo pienenemis-ilmiö tapahtui paniikkikohtauksen yhteydessä ollessani hereillä ja silmät auki. Kaikki, minä mukaanlukien, pieneni kuin hiekanjyviksi ja tuntui pirstaloituvan. Tiesin, että se on epätodellista, mutta tuntui silti todelta. Kehoni oli kuin lamaantunut ja todella ahdistunut. Jostain syystä tunsin ainoastaan huuleni ja tuntui, että jos liikuttaisin niitä, ne liikkuisivat konemaisesti. Sain rikottua hetken kertomallani kumppanilleni, että minua ahdistaa todella paljon fyysisesti. Sen jälkeen, kuten yleensäkin paniikkikohtauksen jälkeen, minua itketti paljon ja olo tuntui tyhjältä.
Onko kellään muulla ollut tällaisia tuntemuksia?

Omalla kohdallani ahdistus on liittynyt sekä ihmissuhteisiin että stressiin ja tilanteisiin, joissa koen painetta. Ensimmäisen kerran sitä ilmeni alakouluikäisenä ja se liitettiin ilmeisesti vuosia aiemmin tapahtuneeseen vanhempieni avioeroon. Ahdistusta ei kuitenkaan hoidettu millään tapaa vaan sain pärjäillä sen kanssa yksin. Seuraavat muistikuvat ovat lukion loppupuolelta, kun minua ahdisti mennä kouluun. Saatoin maata kippurassa kylpyhuoneen lattialla, enkä kyennyt liikkumaan. Ahdistus liittyi kaiketi koulukiusaamiseen ja paineisiin ylioppilaskokeista ja muista harrastuksiin liittyvistä suorituksista tuohon aikaan. Myöhemmin ristiriidat parisuhteessa ovat laukaisseet ahdistuksen. Viimeksi viitisen vuotta sitten edellisessä suhteessa ja nyt taas. Olen aina ollut sosiaalinen ja minulla on ollut paljon ystäviä, mutta siitä huolimatta jännitän sosiaalisia tilanteita ja koen usein ulkopuolisuuden tunnetta ja yksinäisyyttä. Parisuhteessa tuntuu erityisen kivuliaalta, kun ei koe tulevansa ymmärretyksi tai saa osakseen empatiaa. Sitä seuraa yleensä ahdistuskohtauksia ja voimattomuuden tunnetta.
Nyt ensimmäistä kertaa kohtaan ahdistuksen ja itseni ja olen hakeutunut ensimmäiseen hoitokontaktiini.

Mitä syitä te olette osanneet nimetä ahdistuksellenne?

Delffi 06.12.2017 klo 09.59

Itselläni on vissiin todettu joku määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö(?) Mitä lie tarkoittaakaan.. Mutta kun ekan kerran kävin mielenterveystoimiston hoitoarvioinnissa eli joskus alkusyksystä, niin lääkärin lausuntoon oli merkattu tuommoinen kuin Määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö.

Lisäksi kun tein toimintaterapeutin kanssa viimeksi ahdistuneisuustestin, niin tulokseksi tuli siinä lievä. Joten en sitten tiedä onko mulla jokin ahdistuneisuushäiriö..

Olen kuitenkin pari kertaa kuntouttavassa työtoiminnassa saanut jonkun paniikki-/ahdistuskohtauksen, en osaa siis oikein sanoa kumpi se on, koska vasta tämänvuoden puolella nuo on jostain syystä alkanut (ei ole ollut aiemmin, ainakaan tietääkseni).
Kaupassakin käydessä on meinannut tulla muutaman kerran ahdistus-/paniikkikohtaus.

Lisäksi kun eilen kävin kaupassa ja siellä oli ruuhkaa, niin mullahan meinasi alkaa ahdiistaan, niinpä yritin vain hengitellä mahdollisimmman rauhallisesti ja kiinnittää johonkin muihin asioihin huomiota kuin ihmisiin (esim. laskea katossa olevia lamppuja), joten lopulta selvisin ihan ok kaupasta.

Edellinen sivu; | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät

Apua arkielämän kriisitilanteissa - www.tukinet.net

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa