Suoraan sisältöön
Tänään on lauantai 23.9.2017 klo . Onnea Minja, Miisa, Mielikki | Lähetä kortti

www.tukinet.net - kriisikeskus netissä
Login
Käyttäjätunnus
Salasana

Solmussa-chat
Solmussa
Seuraava päivystysaika:
ma 25.9.2017 klo 17.00
Liveryhmät
Tulossa:
ma 25.9.2017 klo 17.00
Teema: Kaveria ei edelleenkään jätetä.
Vertaistukichat rauhanturvaajille ja läheisille.
Vertaistukichat rauhanturvaajille ja läheisille.
Tulossa:
ma 25.9.2017 klo 18.00
Teema: Transihmisten ja sukupuoltaan pohtivien keskustelu.
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Sinuiksi-chat sateenkaari-ihmisille
Linko
Haku

Tuki mukanasi - m.tukinet.net
STM tukee Veikkauksen tuotoilla

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Rahat riittämään

Seuraat keskustelua luku-tilassa. Osallistuaksesi keskusteluun rekisteröidy palveluun ja hae kirjoitusoikeutta.
Aikuisen elämää > Rahat riittämään, viestejä 130 kpl, sivu 1 / 26
Henri_Takuu-SäätiöTakuu-Säätiö tukihenkilö 24.11.2016 klo 09.15
Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

ruusak 24.11.2016 klo 11.52
Moi!

Minäkin kaipaisin vinkkejä siitä miten saada rahat riittämään siten, että sitä jäisi säästöön... Minulla on haaveita, joita haluaisin toteuttaa, mutta säästäminen on ihan älyttömän hidasta. En mielestäni edes ole tuhlaavainen, mutta säästöön ei silti tahdo jäädä. :oho

Mailis 24.11.2016 klo 19.22
Moi,

Kiva tämä uusi ketju. Minä tykkään rahasta mutta se ei aina tunnu tykkäävän minusta ;)

Ehkäpä me ei olla täällä ketään kovin varakkaita. Se on yksi asia joka vaikeuttaa raha-asioiden hallintaa.

Yritän saada vähän jotain sukan varteen. Se toisi turvallisuuden tunnetta.

Ruokaan tietty menee rahaa. Aina kun vain mahdollista niin olis hyvä laittaa ruoka itse. Iso satsi jota syö monena päivänä.

Jos haluaa hemmotella itseään niin ostaa kynsilakan ennemmin kuin vaikka kalliin mekon.

Auto ois kiva mutta tulee paljon kuluja...

Kyllä pienet tulot on omiaan aiheuttamaan ressiä ja huolta.

Mutta...
Leipää, lempee ja lämpöö-tarvitseeko ihminen kauheesti muuta viime kädessä?

Liiza2 25.11.2016 klo 17.07
Mielenkiintoinen aihe! Joululahjoja voisi ostaa nyt vain järkevämmin, rihkamaa vähemmän. Lapsille harrastusvälineet, mopo jo hankittu kesällä. Autot vie paljon rahaa mutta me ei pärjätä ilman niitä. Tarjouksia pitää seurailla. Välillä vilkaista saldoa, kun laskuja maksaa.

Joskus voisi ihan miettiä, mihin rahaa menee, onko tarpeellista ostaa hetken mielijohteessa. Välillä myydä pois tarpeetonta ja lahjoittaminenkin on ihailtavaa.

satoshi 25.11.2016 klo 19.33
Oma taloudenhallinta on myös minulla lähellä sydäntä. Itse lähdin liikkeelle talouden hallinnassa ensinäkin siitä, että kiinnitin postiluukkuun "ei mainoksia" -tarran ja sitten tein puhelinmyyntikiellot. Jos oikein radikaaliksi haluaa ryhtyä, niin lehtien tilauksista ja televisiostakin voi luopua. Kokeilkaa vaikka viikko.

Näin alkaa houkutukset huomaamattomien turhuuksien ostoon vähetä. Sitten saakin jo ottaa taulukkolaskimen tai ruutupaperia käyttöön ja ryhtyä seuraamaan kulutusta ja varallisuuden kehittymistä. Kannattaa käyttää vaikkapa pelkkää käteistä ruokakaupassa. Tiliotteesta näkee miten usein on tullut tarvittua rahaa ja miten paljon. Sitten vaan jatkaa samalla summalla tai miettii, voisiko jonkun jutun tehdä järkevämmin.

Järkevämpiä valintoja on vaikkapa investointi termospulloon ja kahvin keittäminen itse kotona sen sijaan, että kittaisi maksullista automaattikahvia monta kupillista pitkin työ- tai koulupäivää.

Seuraavaksi voi suunnitella itselleen turvaan, unelmiin ja kasvuun tarkoitetut tilit ja niiden käytön. Summilla ei ole väliä, kunhan tapa on säännöllinen. Joka kuukausi tai aina kun rahaa jostain tulee.

Ei kannata kuitenkaan tehdä tästä hommasta liian isoa ja raskasta kerralla, vaan edetä vaihe vaiheelta. Liian tiukalla säästämisellä ei saa kuin hankaluuksia itselleen ja se ei ole tarkoitus.

Koko homman pointti on mulla ainakin siinä, että lakkaan /yrittämästä/ vaurastua tai rikastua tai säästää ja ryhdyn /tekemään/ jotain. Ihan sama, miten pientä, kunhan jaarittelu vaihtuu tekoihin. Vitonen kuussa tekee 60e vuodessa. Sen kerää vaikka pulloina kadulta.

Leipää, lempee ja lämpöö voi myös tehdä itte kuluttamatta ihan kauheesti rahaa. Ite leivottu leipä on sitäpaitti parempaa ja ainakin tietää mitä syö.

Taitamaton rahankäyttö aiheuttaa myös huolta ja ressiä, sillä rahaa saattaa mennä yllättäviin asioihin ihan tolkuttomia summia. Jos tuon reiän saa tilkittyä yksinkertaisella tapamuutoksella niin huoli ja ressi vähenee myös. Ainakin minun huoleni muuttui uteliaisuudeksi.

Uteliaisuudeksi siitä, mitä muuta voisin valita viisaammin. Miten voisin vaihtaa osaamistani rahaksi siitäkin huolimatta, että olen työtön? Entä voisiko rahan saada toimimaan itsekseen?

Kannattaa käydä kirjastossa lukemassa henkilökohtaisesta taloudenhallinnasta selkeitä oppaita. Kirjaston hienous on siinä, että kirjan selkeyden voi arvioida ostamatta sitä ja tuhlaamatta sen lukuun liikaa aikaa. Hyvä kirja on selkeälukuinen ja lähtee liikkeelle jokaisen omalta ymmärrystasolta.

| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Seuraava sivu; Viimeinen sivu;
Edellinen otsikko  |  Seuraava otsikko

www.tukinet.net > Ryhmät > Avoimet ryhmät > Aikuisen elämää > Rahat riittämään

Moniääniset keskusteluryhmä - keskustelua mielen sisäisistä äänistä

Tukinet-palvelusta vastaa Suomen Mielenterveysseura.
Palvelukuvaus | Copyright
Netland-tuotantoa